fredag, mars 30, 2007

Ebbas tröstlista

Det är inte precis så att jag hyllar Ebba von Sydow. Det har jag skrivit om här: Ebbas mamma var nog aldrig nöjd och här: Anti-Syddan-blogg. Dessutom kommer jag alltid osökt att tänka på filmen The Stepford wives när jag ser henne.

Men det är otroligt sorgligt att se hur alla mediemänniskor, fundamentalistfeminister och fashionistas rovgirigt och hämndlystet kastar sig över en tjej född 1981 som givit sig in på ett av de svåraste jobb man kan ha, chefredaktör. Och metoderna de använder sig av är riktigt vidriga. Hon är överklass (ingen orsak till dödsdom i vårt land vad jag vet), hon har oproportionerligt ansikte med felvända ögon, hon är självcentrerad, mallig, ytlig, maktgalen och jag vet inte vad.

Litet skick och fason får ni väl ändå ha, som min farmor skulle sagt. Ebba räckte inte riktigt till som chefredaktör, nej. Upplagan har sjunkit och folk har sagt upp sig på redaktionen, ja. Men skäll då på Bonniers som satte henne på ett för hårt prov. Hon har degraderats genom att omplaceras till webredaktör på tidningens hemsida, sant. Men tryck inte ner hennes ansikte i gyttjan. Hon har gjort ett bra jobb med VR´s nätsatsning. Det kommer hon säkert att fortsätta med.

Och jag kommer fortsätta att hävda hennes rätt att finnas till, samtidigt som jag konmmer fortsätta tycka att hennes värderingar och ideal är uppåt väggarna. Därför Ebba, kommer här en liten lista på saker du kan ha att trösta dig med:

En stor bytta Ben& Jerrys-glass. Fat free of course.
Säsong 6-boxen av Gilmore Girls
En heldag på Sturebadet. Treat yourself med spa-paketet Stures Lyx. 4 125:- men det är det värt!
Slå till på den där Oscar de la Renta-klänningen för 3 135. Euro. Litet dyr, det får erkännas, men det finns inget bättre lyckopiller än shopping.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst kan man köpa sig glad. För mig räcker det långt med en ny skjortblus. Men pensionärer får ju inte unna sig någonting alls. Eller?
ma.

Anonym sa...

Jag tycker också att Ebba är en fantastiskt smart och uktig kvinna men som stilikon borde hon ta sitt ansvar och inte propagera för värderingar som hör hemma i de gamla sagoböckerna. Läs gårna vad en av mina favoritrecensenter har skrivit o hennes bok på sidan www.annika.maydaymedia.se den är absolut läsvärd. Sara