lördag, mars 17, 2007

Hur använder man en minut?

Jag funderade länge på hur jag skulle använda den där minuten i talarstolen. Alla från vår delegation skulle gå upp och tala om sina hjärtefrågor, vilket de naturligtvis gör helt rätt i. Frågan är bara vad man hinner säga på en minut? Jag kanske skulle bli så nervös att jag kom av mig, eller bara hinna säga hälften? Kanske jag skulle skita i alltihop?

Men så kom jag på en idé. Varför inte låta alla som hade nåt på hjärtat säga det här på bloggen istället? Alla ombud som inte vågade gå upp, eller kom av sig, eller bara hann med en bråkdel. Alla som var här som åskådare. Alla därhemma. Visst kan man skicka ett mail till vem som helst i partistyrelsen vilken dag man vill, men gör folk verkligen det?

Göran Persson sa i sin öppningshälsning: Det finns inget större förtroende, något som är så fint som att få föra andra människors talan. Därför är det just det jag bestämt mig för att göra.

Här kommer det första inlägget, som är från jenny i Solna. Hon är varken åskådare eller ombud, så hon skickade med det här brevet med mig till kongressen:

Hej Mona och partistyrelsen!

Jag vet att fler har sagt det men det måste upprepas, varför rösta på sossarna?
Vi kan prata om arbetslöshet och maxtaxor etc. men för de allra flesta är detta inte huvudskälet till att rösta rött. (Jag tror snarare att det för många har precis omvänd effekt!)

En socialdemokrat blir "sosse" i huvudsak av ideologiska skäl. Välfärden i det svenska samhället är viktigt, det är något vi är stolta över och det är socialdemokratin som ger förutsättningar för detta.
Ledord för oss är rättvisa, jämlikhet och stöd till den svaga. Förutsättningar för att Sverige skall kunna genomföra detta är att vi alla hjälps åt!
Vi är sveriges arbetarparti, men vi måste också bevisa att vi är tjänstemännens, akademikernas och egenföretagarnas parti. Vi har en politik för alla och den politiken handlar om kvalité, långsiktighet, delaktighet och utveckling. Frågor som miljö, förebyggande hälsovård, kvalitétssäkring och ett tryggt åldrande kan vara några frågor. Men centralt får vi inte fastna i sakpolitiken, vi måste visa att vi har större visioner än så.
Inom partiet finns de ideologiska tankarna och idéerna men vi måste jobba stenhårt och målmedvetet för att konkretisera dem och nå ut med dem!

Med förhoppning om en stark och utmanande socialdemokratisk politik!
Hälsningar Jenny Hjalmarson, 33 år från Solna


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Johanna
Jag lyssnade just på ditt inlägg och uppmaning till att blogga hos dig. Det var en kul grej.
På min kongressblogg går ddet också bra att göra inlägg
dit är adressen http://monicagreen.webblogg.se/

Feminism, Frihet, Framtidstro för partiet med Mona i spetsen

mvh
Monica Green

Per Westberg sa...

Det var ett smart drag att hänvisa till sin blogg. Med två minuters taletid hade det till och med räckt till att läsa upp bloggens adress.