onsdag, mars 21, 2007

Bitterfittan

Aftonbladet frågade för en tid sedan sina läsare Vad irrriterar du dig mest på i Stockholm? Man kunde välja mellan
- förseningar på SL
- bilköer
- långsamma kassörskor
- babblande fjortisar på tunnelbanan,
- hånglande kärlekspar
- barnvagnar som körs i bredd och blockerar trottoaren
- gnälliga pensionärer
- arroganta överklasstyper
- gatumusikanter
- caffe latte med alldeles för mycket mjölk
- kattbajs i sandlådan
- frispringande hundar
- vädret
- folk som inte plockar upp hundbajs

De där sakerna har dock ett gemensamt. Det är övergående plågor. När man kommer in i hemmets lugna vrå slipper man plågoandarna.

Ha, ha, HA. Ihåligt skratt.

Det är ingenting mot den mentala och ljudmässiga nedskräpning jag får utstå i mitt eget hem.

Sms-signaler. Den var inte rolig ens första gången jag hörde den, tänk er då att höra den varannan minut under ett entimmes viktigt TV-program: "I am George W Bush and I have apporoved this message". Efter ihärdiga påstötningar ändrades den till en vidrig röst som på bred skånska sa: "Sms? Vad är det för djävla påhitt?" Vid det laget såg jag ut som Munchs "Skriet" i ansiktet, varpå sms-signalen ändrades till ett barnskratt som ska föreställa porlande och gulligt men som istället framkallar spykänslor.

Det diskreta lilla pip som meddelar att ett sms inkommit i telefonen är uppenbarligen totalt ute. Det särskiljer inte mottagaren från alla andra mainstreammänniskor och är därför bannlyst. Jag kan meddela att det har en stor fördel: Jag vet att det är till mig, för jag är den enda som har det.

Ringsignaler. Ryska nationalsången sjungen av klämmig manskör. Kommentarer överflödiga.

Badrummet. Är det någon naturlag att 15-åringar måste duscha i 35 minuter?

Kattsand. Är det bara jag som ser att katten skiter?

Blommor. Trevlig grej, men när det kommer till vattning gäller även här nånannanismen.

Sådärja. Nu har Bitterfittan gnällt färdigt för idag.
Vad irriterar dig?

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Städdag vilket betyder att man måste flytta bilen minst en gång i veckan. Vad gör man när man åker bort? Men det är ju i-landsproblem.

Folk som kör i mittenfilen på motorvägen, ständigt, fast det är fritt längst till höger.

Johanna Graf sa...

Jag räknade en gång på vad det skukle kosta att skippa bil och istället ta taxi närhelst man behövde. Det skulle bli billigare. Ändå framhärdar man med bil. Jag tror att en av orsakerna är att kostnaderna inte syns lika tydligt som vid taxiåkande.

Per Tenggren sa...

Bilar som efter omkörning går in en meter framför ens egen bil när det är snöslask. Om de sedan har "vänligheten" att bromsa samtidigt är det extra skojjigt.

Johanna Graf sa...

Men det täcker ju över din nummer plåt bra, så att den inte syns i biltullarna : - )

Anonym sa...

Jag undrar saa mycket om dina barn laeser din blogg...i smyg..eller om de aer i den aalder daer de skaems,,.
jaja. Vi vuxna har roligt i vilket fall.
No kidding billigare att taxi. Jag menar, foer att aka taxi foer 300.000 som en ny bil kostar de naermasta aaren.-det aer vael aenda inte saa langt och ofta man ska langt heller. (Foer de flesta. Inte jag. Just nu. Men i sthlm!) Men aendaa koeper man bil...UBYMIC

Johanna Graf sa...

Barnen läser - och hämnas!

Per Tenggren sa...

Vi har inga biltullar i Göteborg, ännu. ;-)