måndag, mars 19, 2007

Mona tar tillbaka bollen

Det är lustigt hur några ord i ett tal kan tolkas som en omsvängning av politiken.

Igår poängterade Mona Sahlin att vår arbetslinje innehåller två delar; rätt och plikt. Är det en omsvängning? I så fall från vad? Jag vet inte hur många gånger jag under valrörelser stått och citerat den gamla arbetarrörelsedevisen "Gör din plikt och kräv din rätt" I den ordningen, brukar jag tillägga för säkerhets skull.

Men några eller någonting har gjort att socialdemokraterna inte uppfattats så. Är det precis som i skolpolitiken, där vi efter ett tag blev så ivriga att vidareutveckla de politiska visionerna att vi glömde tala om grunden? Grunden, som handlar om att kunskap är makt och att skolans främsta uppgift därför är att ge alla elever möjlighet att få den kunskaper som krävs för att nå sina drömmars mål. Men istället pratade vi om Värdegrundsarbete, Elevinflytande, Hälsosam skola, Tid för Reflektion, Lärande ledare, Utvecklingssamtal.
Bra och viktiga saker, en del av dem t o m förutsättningar för att kunskapsmålet ska gå att uppnå. Men var det så vi sa? Tog vi det i den ordningen? Nej.

Sa vi att vår jobbpolitik handlade om skyldigheter och rättigheter, i den ordningen? Nej. Vi pratade om system, om ersättningsnivåer, arbetsmarknadspolitik, sjukpenninggrundande inkomst och turordningsregler.

När de viktiga planhalvorna stod tomma, blev det förstås några andra spelare som fyllde dem. Folkpartiet, som vi en gång i tiden utvecklat skolpolitiken med, stod ensamma där. Och moderaterna såg en spelöppning i vår bortglömda arbetslinje.
Det är synd att det ska behöva uppfattas som en omsvängning av politiken när nu Mona går in på planen och tar bollen. Men så skönt att hon gör det!

Ikväll är det debatt mellan Reinfeldt och Sahlin i Aktuellt kl 21. Äntligen.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hon hade bollen i regeringen under många år. Vad skapade hon i superdepartementet?

Johanna Graf sa...

Nej, hon hade inte bollen. Det hade Göran Persson.

Anonym sa...

Nog för att mitt hjärta är rött, men jag tyckte helt ärligt att Mona vann debatten! Hon har en glöd och en vilja som tråk Fredde skulle kunna bli sosse för att få äga! Ser fram emot alla framtida debatter dom imellan. Det roliga är att jag glömde bort att det är Fredde som är statsminister och inte Mona... så blir det när man är van vid att ha rätt parti vid makten=) Btw så tyckte jag att ditt lilla "tal" på kongressen var rätt gulligt... du såg lite nervös ut=)

Anonym sa...

Jag håller med föregående talare, slim.

Jag kallar mötet mellan Reinfeldt och Sahlin för sengångarnas närkamp. Det var Sahlin som bestämde tempot, dynamiken, kroppsspråket mellan dem. Hon har en röst som få andra. Varenda ord accentueras och kommer genom teven. Imponerande.


/Nina

Johanna Graf sa...

Jag var nervös. Mona kändes däremot stark, glad och sugen. Det bådar gott!

Anonym sa...

yes, det gör ju det!