torsdag, mars 22, 2007

GB gör en insats för queertänkandet

Jag har jobbat för ett jämställt samhälle länge, till och med innan jag blev politiskt engagerad. Med tjej- och killgrupper, med personal i förskolan, fritiden och skolan, som föreläsare, kurshållare och författare. Under de här åren har mycket gått framåt, men på ett område kan bara stavas backlash: den kommersiella världen.
När mina pojkar var små var det relativt lätt att hitta röda och blå kläder på både tjej- och killavdelningarna. Idag är det omöjligt. I lekdaksaffären hade man garvat ihjäl sig om man sett rosa och blå avdelningar.

Jag skrattade också stort den gången på bussen då en tant fick för sig att sonen var en flicka, eftersom han hade en blommig liten rock på sig. - Vad söööööt hon är! Tills jag suckande påpekade att det var en pojke. Då ändrade hon tonläge till ett mörkare: - Vad lååångt han kan kasta nappen! Och så funkar det. Tjejer får uppmärksamhet för hur de är ÄR och killar för vad de GÖR. Om man fortsätter att ge tjejer saker som underlättar för dem att VARA och killar får saker som uppmanar dem att GÖRA, så cementerar vi killrollen som den uppfinnande och presterande och tjejrollen som den passiva och medspelande.

Därför blir jag inte förvånad, utan mest oändligt trött när jag hör GB:s marknadsdirektör i P1 morgon uttala sig om den nya, rosa, stjärnformade glassen med glittersmink i pinnen: - Nej, den är inte riktad till flickor, utan även till killar och pensionärer.


Reportern: - Men hallå, glitter, smink och så namnet - Girlie? Har inte GB något samhällsansvar?


Marknadsdirektören: - "Alla har samhällsansvar. Det är därför vi har den här glassen och säger att den är för alla". (Sic!)


Lyssna en gång till: "...vi säger att den är för alla".


Det var tamejfan det finaste jag hört. GB gör en insats för queertänkandet. De säger till alla småkillar att det är fint att gilla rosa stjärnor och glittersminka sig. Jag är rörd.


Jag tänker också ta mitt samhällsansvar och passar därför på att som valfrihetsalternativ till GB rekommendera SIA Glace, Åhus Glass eller Triumf-glass. De är dessutom godare. Och min tilltro till konsumentmakten leder mig till den kvalificerade gissningen att Girlie-glassen är borta ur sortimentet nästa år.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bra talat! Jag är vansinnigt upprörd över tillskottet på årets glassmeny! Snart kommer väl glassen "Stridis": kamoflagefärgad glass med färg i pinnen för krigsmålning i ansiktet. Målgrupp?

Johanna Graf sa...

Ja! Eller en Snopp Hat, en chokladdoppad manslem att suga på. (Finns redan i asien, så det är bara att importera)

Anna, Fair and True sa...

Snopp Hat, ha ha! Bra idé!

Anna, Fair and True sa...

jag har utmanat dig förresten! Igen :)

Anonym sa...

Är även Snopp Hat för alla? GB hade säkert tyckt det=)

Anonym sa...

Men ni måste ju ha missat det bästa av allt. När TV4:s morgonsoffa nästan (tyvärr bara nästan) försökte tvinga på GBs marknadschef sminket under förevändning att det var ju för alla - ung som gammal, kille som tjej. Behöver jag säga att han blev sittande med det i handen - helt villrådig och lite genant leende. Det var bra journalistik. Synd bara att de inte tvingade honom att sätta på sig det. Kunde blivit stor underhållning dessutom...

Johanna Graf sa...

Brukar missa morgonsoffan, mest för att jag är så upptagen med att a) läsa morgontidningarn, b) äta flingor, c) blogga och d) lyssna på radio må morgnarna. Men jag märker att jag måste lägga till den punkten i mitt morgonprogram. Det låter ju nästan lika bra som Femman!

Anonym sa...

Fattar ingen att GB bedriver genial marknadsföring genom att schablonisera en glass och få reaktioner från arga feminister...