fredag, mars 23, 2007

När blir skolan mogen för barnen?

Flera kommuner vill införa flexibel intagning till skolan. Så här argumenterar de: Barn mognar olika snabbt och har hunnit olika långt i sin utveckling, inte minst beroende på när på året de är födda. Därför borde skolan ha intagning olika tider på året, inte bara i augusti.

Det låter ju bra och vettigt. Men när man funderar ett varv till så infinner sig en del tvivel. Är det verkligen barnen som ska anpassas till systemet istället för tvärtom? Även om alla barn i en förskolegrupp tillsammans tar det högtidliga klivet in i skolan på hösten, så borde skolan kunna anpassa sin undervisning och sin gruppindelning så att alla bemöts på den nivå de för tillfället befinner sig.

Jag har också en hemsk misstanke: Vi är mitt uppe i en babyboom och många kommuner har svårt att leva upp till lagen och erbjuda förskoleplats inom tre-fyra månader. Det gäller särskilt nu på våren, då inga barn lämnar förskolan för att börja i skolan, som på hösten. Simsalabim, vilken behändig lösning det vore om några tidigt utvecklade och duktiga barn (flickor?) lämnade sin plats för att börja i skolan på våren! Det är en händelse som ser ut som en tanke att diskussionen om "flexibel skolstart" har en tendens att alltid dyka upp a) på våren när förskolans grupper är fulla och inga platser blir lediga och b) de år det är stora bebiskullar och därmed förskolebrist.

Nej, det är bättre om kommunen och skolan ser över sina fyrkantiga system med klassindelning och istället anpassar sig efter varje barns individuella nivå och behov, oavsett vilket år eller vilken årstid de är födda. Egetnligen är det en fråga om flexibilitet. Men är det barnen som ska töjas och böjas eller är det skolan som behöver bli mer flexibel? Jag tycker inte att det är barnens skolmognad som ska avgöra när de är redo att hoppa på tåget. Det är skolan som behöver bli barnmogen. Vad tycker ni andra?

"If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer. Let him step to the music which he hears, however measured or far away."
Henry David Thoreau

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

Martin Nilsson sa...

Som berörd kommunpolitiker i en av de kommuner (Tyresö) som det handlar om kan jag intyga att det (att klara platsbristen inom förskolan på våren) är just en av de bevekelsegrunderna för att vilja införa flexibel skolstart. Sedan klär man det i fina ord. Samtidigt satsar man mindre på skolan (än jämförbara kommuner) vilket innebär att man har mindre resurser för att se till att undervisningen blir individualiserad. Så visst hänger det ihop...

Johanna Graf sa...

HA, det var väl det jag visste! Men du röstar väl emot?

Nathalie Sundesten Landin sa...

En viktig del i skolan är väl också gruppen - oavsett på vilken nivå man befinner sig. Hur sjutton ska personalen på en skola få ihop gruppen. Just när gruppen lärt känna varandra - så dök en ny elev upp. Jag delar helt din uppfattning Jo.

Anna, Fair and True sa...

Verkligen bra sagt! Jag har inte tänkt på det på det sättet, att flexibel skolstart gör att man anpassar barnen till skolan än tvärtom.