måndag, mars 05, 2007

Är glaset halvfullt eller halvtomt?

Ha, ha, HA! Jag lärde mig ju redan på statskunskapslektionerna att moderaterna är det mest centralstyrda partiet och jag har ju länge retat mig på att vi socialdemorater är för LITET centralstyrda, men nu tar de ju ändå priset, de NYA moderaterna! Partisekreterare Per Schlingmann har författat en ORDBOK som alla moderater ska lära sig utantill på en strategikonferens nästa vecka.

Ordboken funkar på samma sätt som när staten på 70-talet bestämde sig för att det var fult att kalla saker för sina rätta namn. Ni vet då städare helt plötsligt fann sig omdöpta till lokalvårdare och köksor till storkökstekniker. Eftersom svenska folket inte gillar ordet PRIVAT och PRIVATISERA ska man hädanefter kalla det för ENSKILD och KNOPPA AV. Typ. Jag har inte läst ordboken, eftersom den inte direkt är publicerad på öppna marknaden.

Min kompis N som är blatte har redan råkat ut för "nymoderatskan". Han jobbar som läkare på en vårdcentral och fick en dag en patient som titulerade sig själv NYSVENSK. Eftersom det inte är den vanligaste ordet bland patienterna på förortens vårdcentral, undrade N vad patienten jobbade med? Jo, han var moderat politiker. N orkade inte debattera på jobbet, utan mumlade bara att de nog båda var svartskallar i folks ögon vad de än kallade sig, och hur länge måste man egentligen vara nysvensk? Själv föredrar han idén att krama ihjäl ordet SVARTSKALLE, precis som bögarna gjorde med BÖG.

Undrar förresten hur länge det får heta POLITIKER? Miljöpartiet har SPRÅKRÖR, det låter gulligare, men de kallas ju politiker iallafall. Jag har en idé till Per Schlingmann: De nya språkrören?

Flera förslag till den nya moderata ordlistan:

Jag har så ont i halsen, jag tror jag är sjuk =
Jag känner en utmaning inför dagens arbetsmarknad

A-kassan har sänkts =
Det har blivit lönsammare att arbeta

Kicka ut busungarna som stör mina barn i skolan =
Att ställa krav är att bry sig

Så "minskar ni den upplevda klyftan mellan er och era kunder och använder ett språk som era målgrupper förstår"! Jojomän.

De som är arbetslösa får inte chockas genom att kallas så, nej, de är UTAN JOBB.
Nej, nu ska jag gå och väcka sambon, och berätta för honom att han lever i UTANFÖRSKAP. Sedan ska jag nog ta och tipsa PR-konsult Schlingmann om det socialdemokratiska partiprogrammet. Det är såvitt jag vet inte upphovsrättsskyddat.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Jag tycker "nysvensk" är ett ganska bra ord. Bättre än invandrare eller utlänning som folk kallas fast de bott här i typ tre generationer. Fast nysvensk är ju inte ett jättebra ord just för dem heller..

Johanna Graf sa...

Nej, det är just det. Ordet är OK, men har begränsat bäst-före-datum. Jag har funderat på om inte ordkombinationerna som är vanliga i USA kunde funka här också; svensk-kurdisk, somalier-svensk eller liknande.

Anonym sa...

Allting går att sälja med mördande reklam typ...

Vad kallas man som för ung pensionär? Eller ska man ingå i den allmänna konkursen - utanförskap?

/U

Johanna Graf sa...

Ullis: För mig är du överlevare, discobrud, hästtjej, ståuppkomiker, norrlänning, snusare, politiker, strateg, dataexpert, klok gumma och hundpsykolog. Men för de nya moderaterna är du nog tyvärr i utanförskap. Kristdemokraterna skulle nog hänföra dig till "de små människorna" och folkpartiet skulle nog inte kalla dig för nånting, men säga: Att ställa krav är att bry sig!

Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Kampanjstrategin men inte värderingarna är hämtade från New Labour. I Slutet av 90-talet så kom det ut en bok i UK som heter "New Labour - New Language", som beskrev den nya förpackning och den nya image som de skapat, inte minst genom att uttrycka samma värderingar och politik med nya ord. Innehållsmässigt så har den skandinaviska socialdemokratin varit deras förebild.

Jag tycker att Littorin och Borg som är arkitekterna eller copy-katterna bakom deras ompositionering i många stycken är att gratulera.

Det trista är att inte vi nappade på detta upplägg efter valet 98 när det var färskt. Vi var några som föreslog det då.