tisdag, mars 06, 2007

Värdighetsgarantin - en säl?

Den slår upp sina stora svarta ögon, börjar röra på sig och gnyr. Ministern klappar den interaktiva roboten. Det är ett mjukisdjur i form av en säl, och visas upp som en del av regeringens nya satsning på teknik för äldre. Den kallas ”världens första terapeutiska robot”.

Äldre- och folkhälsominister Maria Larsson (kd) är nöjd. Hon har satsat 22 miljoner på den nya tekniksatsningen. – Vi vill öka äldres möjlighet att bo kvar hemma med bibehållen livskvalitet, trots ett större behov av vård och omsorg.

Tillverkaren är också nöjd med denna "tröstare i vården": –Människor som har testat den säger att den har en lugnande effekt och ger trygghet.

Ursäkta Maria Larsson, men jag har en annan idé. Den är litet mer omfattande än dina 22 mille till tekniska hjälpmedel, men den är grymt bra, jag lovar. Lyssnar du?

När jag jobbade extra i hemtjänsten på 80-talet hade vi litet tid mellan besöken hos de gamla. Den brukade jag utnyttja till att umgås en stund med dem, dricka kaffe, lyssna på historier, sätta upp en tavla, hjälpa till att måla naglarna eller med att välja vårkofta ur Halénskatalogen. Här är tipset Maria, lyssna noga nu: Återinför de stunderna! Det behövs inga forskningspengar för att veta att mänsklig samvaro, ett garv eller litet hudkontakt är bra. Det är till och med livsnödvändigt.

Jag tror att kd-Maria vill väl, men så länge hon befinner sig i en moderatstyrd regering är jag rädd att hon mest kommer att få ägna sig åt symboliska satsningar och fina ord. Sälar i alla ära, men för mig är "värdighetsgaranti" litet mer än så.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Forskning har visat att spädbarn dör utan mänsklig kontakt. Sedan lär vi oss att klara oss utan den - till en viss gräns! Kroppens egna "måbrasystem" triggas och startas med kontakt. Endorfiner och allt vad det heter.

I USA har man provat med hundar på vårdhem, självklart inte där det finns allergiker, och fått fantastiska resultat med mindre droger för de äldre och högre livskvalitet.

Fram för mer kramar i vården!!!

Unknown sa...

@ U:
Hur har man gjort den typen av experiment på småbarn? Jag skulle gärna släpa ansvarig Mengele till Haag.

Anonym sa...

Per: Idag används de bla inom prenatalvården där man frångått att enbart ligga i kuvös och att istället lindas fast på föräldrarnas kropp för att kuvösen inte ger lika bra resultat som kroppskontakt.

Den undersökning som jag sett delar av visar på att barn som vårdats med mänsklig kontakt repar sig snabbare än de som vårdats utan. Medicinskt kan man tillgodose behoven men för att kunna tillgöra sig de fullt ut krävs hud-mot-hud.
/U

Anonym sa...

alltså resultaten används inte experimenten... Är villig att skriva upp mig på listan att skicka både en och annan vetenskapsman till Haag.

Johanna Graf sa...

Lugn, såvitt jag minns min historia rätt så var det någon gammal romersk (?) kejsare som ville se vilket språk barn började tala om de växte upp utan yttre intryck eller kontakt. Han ville leda i bevis att latinet (?) var "det ursprungliga språket". Det fick han alltså aldrig reda på, eftersom barnen dog.

Litet för sent att dra karlen till Haag, alltså.