söndag, oktober 15, 2006

Män gör listor och kvinnor läser tester

Nick Hornbys bok High Fidelity fick mig att fatta mäns totala fascination för listor. Listor på de fem största skivupplevelserna, första förälskelserna, minnesvärda separationerna. Om någonting i livet behöver läggas på minnet, verkar obegripligt, är svårt att tänka på eller ger beslutsångest - gör en lista! Ett sätt att sortera tillvaron på, som ger viss trygghet kanske. Visst har jag också skrivit listor, men det handlar mer om triviala saker som att-göra-listor och sånt. Är det här ett killfenomen? Tja, att döma av ämnena för middagsdiskussionerna med mina (enbart manliga) familjemedlemmar verkar det klockrent... Huset är fullt av killar/män som rabblar obskyra fakta om musik eller fotboll eller militärflygplan. Nörd-mantran. Vad är de rädda för? Livet?*

För att inte listas i Taliban-facket byter jag här fokus till en kvinnlig närbesläktad sjukdom. Själv har jag nämligen egenheten att kasta mig över tester. Blotta rubriken STORT TEST - VI HAR HELA LISTAN får mig att gå igång direkt. (Tala inte om det för någon, men när jag var liten drömde jag om att jobba på Konsumentverket!)

Vill ni veta vad jag vet? Massor! Min mobiltelefon strålar nästan mest av alla (Nokia N73). Pyttipannan som innehåller mest kött är Findus Krögarpytt. Bästa vinteroverallen för barn är inte dyrmärkena, utan H&M och Kapp-Ahl (varför läser jag fortfarande de här testerna? Det var minst fem år sedan något av mina barn hade overall. Nu får man vara glad om de överhuvudtaget tar på sig en jacka när de går ut...) Bästa skruvdragaren är däremot den dyraste, Makita. Ska du köpa en mirakletrasa spelar det inte så stor roll vilket märke du väljer, alla är nästan lika bra. Är det nåt mer någon vill veta är det bara att fråga.

Nu ska jag ut occh köpa kattsand. Kollade naturligtvis upp marknaden på förträffliga www.cint.se Bäst i test är märket Feline Pine, som enligt uppgift gör att kattlådan luktar SKOG. Härligt, nu känner jag att jag har koll på tillvaron!


* Lennarts listor av Barbara Bottner och Gerald Kruglik är ”High fidelity” för små pojkar.

Detta inlägg är pingat på intressant.se.
Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Tora Hansjons sa...

Haha, du är bättre än Google! Bästa kattsanden... Om jag bara vetat det när jag bodde hemma hos mamma och katterna!

Johanna Graf sa...

Håller med dig, syrran. (Bloggen var egentligen en ren vendetta mot min knäppa familj, men det är för komplicerat för att gå in på här...)Tror att vi alla, oavsett kön, behöver struktur i vår kaotiska tillvaro med både listor och tester. När man förr i tiden växte upp i Knäckebrödhult behövde man ju inte på samma sätt lista filmerna på den enda bion i närmaste stad, eller Handlarens utbud...

Anonym sa...

UNDERBART! ;-)


ps. hoppas det är ok att jag länkat dig, blir glad över politiska bloggar som är lite personliga!