söndag, oktober 08, 2006

Lattjolajban-journalistik

Å, vad skönt med en ledig helg, tänkte jag, nu ska man bara titta på TV och slappa. Men efter två dagar med idel usla och ytliga program hade jag njutit av en välproducerad dokumentär. Men program som Dokument Inifrån är för tungt för TV-tittarna, så nu ska SVT satsa på mer på infotainment.

Jaha, och vem avgör vilken information som jag anser vara underhållande?

Kanske det beror på vilket djup TV-cheferna besitter?
Den samhällsjournalistiska kompetensen är tunnare ju högre upp i chefsleden man kommer, skriver Anna Sahlström i Aftonbladet idag. Det finns ingen med tungt ansvar som är intresserad av att visa ett samhälle i en helhet, det finns ingen som värderar en organiserad bevakning av världen och demokratin inom områden som arbetsrätt, ekonomi, mänskliga rättigheter, miljöfrågor och politik. Det är inte tillräckligt sexigt, naket eller våldsamt.

Jag önskar att dessa (enbart manliga, vad annars?) chefer hade varit med under alla de samtal med unga människor jag hade i valrörelsen. Tjejer och killar som jag i all min fördomsfullhet hade trott skulle tala om skolmat och piratkopiering, förde istället engagerade och kunniga samtal om mellanöstern, klimatförändringarna, religion och feminism. Om de hade varit kanalchefer istället är jag övertygad om att jag inte hade fått sömnsjuka så ofta i TV-soffan.

Nej, skynda er och skriv på namnlistan mot SVT:s beslut att ta pengar från nyhets- och samhällsbevakningen för satsningar på mer underhållande nöje och drama! 15 oktober är slutdatum. Sedan får vi hålla tummarna för att kanalcheferna har trendkänsla nog att fatta att den unga generationen som de så förtvivlat gärna vill likna har högre intressen än att se Robinson-Robban kasta godis i Folktoppen.

Detta inlägg är pingat på intressant.se.
Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: