lördag, februari 17, 2007

Veni vidi wiki

Fick ett mail häromdagen. "Välkommen på partikongress 17-18 mars!" stod det. Jag är en av de 350 medlemmar som fått förtroendet av medlemmarna att bli kongressombud. Vi ska välja Mona som ny partiledare och tacka av Göran. Inte så där jätteupphetsande, får jag erkänna, även om det är viktiga händelser i sig.

Litet tid är det dock avsatt till att diskutera framtiden. Under ett block med "allmänpolitisk diskussion" på 345 minuter får vart och ett av de 350 ombuden nästan en hel minut vardera på sig att lägga fram sina idéer och åsikter om framtiden. Det är, milt sagt, inte mycket. Det inflytande en vanlig partimedlem har är alltså att välja ett ombud, som sedan förhoppningsvis använder sin lilla minut till att säga något man håller med om, och sedan hoppas på att partistyrelsen kommer att lyssna på det...

För att stimulera denna diskussion fanns det i mailet en bifogad fil med s k "inspirationstexter". De handlade om två ämnen; arbete/arbetsmarknad och miljö/klimat. Jag läste igenom dem. Det gick fort. Sammanlagt ägnades jobbfrågan två sidor och miljön en sida. Med dubbelt radavstånd och väldigt breda marginaler. Hela häftet påminde faktiskt inte så litet om en Max-bok. Klyftor dumt. Kunskap bra.

Den inspiration jag fick av det var snarare av det aggressiva slaget. Därför är det med glädje jag läser i ett mail från Helena att hon också reagerat. Inte med att utföra tvångsmässiga mantelrörelser som jag, utan på ett mycket mer konstruktivt sätt. "Det måste finnas bättre sätt att framföra åsikter i dagens samhälle", tänkte Helena och skapade raskt en wiki-sida, "Wikikongress", där man kan förändra och diskutera inspirationstexterna, och dessutom lägga egna förslag som andra kan ändra och diskutera. I motsats till metoden med det tunna "inspirationshäftet" är möjligheterna med wiki-sidan oändliga. Det vore jättekul om det blir många som använder även detta forum för att framföra åsikter!

Wiki bygger ju på tanken (till skillnad från en partikongress) att ju fler som deltar i debatten desto bättre blir resultatet. Och blir vi riktigt många, blir vi riktigt kloka och då kan partistyrelsen inte låta bli att lyssna.

Jag kom, jag såg, jag diskuterade, istället för jag kom, jag såg, jag sjöng internationalen, typ.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

6 kommentarer:

Nathalie Sundesten Landin sa...

Om du inte tycker det är upphetsande att åka som ombud när vi för första gången i partiets historia väljer en kvinna, så är jag beredd att ta din plats... :-)

Johanna Graf sa...

Förlåt, jag menade inte att låta raljerande. Det känns bara som att jag redan har tagit ut glädjen över det i förskott och nu är otålig och vill gå vidare med vad vi ska göra i framtiden.

Anonym sa...

Johanna, då jag åker skidor samma helg och hur som helst inte kommit in i salen när Mona ska väljas, ber jag dig applådera även för mig, hårt och länge!

Jonas Morian sa...

"Klyftor dumt. Kunskap bra."

*muahaha*

Otroligt kul! Och glöm inte tillägget "...och vi har alltid varit i krig med Euroasien" :-)

Anonym sa...

Wow! uttrycket "nyttig idiot" känns väl klädsamt!

Men ALLt för Måååna och partiet, va?

Johan

Anonym sa...

Ryktet från 68:an säger att ni ombud ska få hela 2 minuter var. Man förutsätter väl att alla inte kommer gå upp.
Så - vad ska du göra med dina 2 minuter?

Instämmer gärna i hyllningarna till Helenas initiativ.