tisdag, februari 13, 2007

Hemlösa tankar

Såhär i vinterkylan tyckte moderatregeringen att det var dags att visa litet handlingskraft i hemlöshetsfrågan. Sagt och gjort. Ministern med den tjusiga titeln folkhälsominister, kd:s Maria Larsson, fick gå ut och presentera en Strategi. - Vi har klara och tydliga mål, förklarade hon. Alla ska tak över huvudet. (Ok, räck upp handen alla som inte tycker det ska vara ett tydligt mål!) "Alla ska jobba gemensamt", fortsatte hon, "då blir det bättre".
Oj, där slog Floskeltoppens mentometer i taket.

Harmlöst och fånigt effektsökeri, det var väl inget att bli arg för. Eller?

I en svensk storstadskommun nära min jobbar vännen C som socialsekreterare. Hennes kommun är, liksom min, moderatstyrd. Varje dag sliter hon med att försöka hitta lägenheter för trasiga familjer, misshandlade tjejer, vräkta barnfamiljer och rehabiliterade alkisar. Det går inte. Hon får lov att ge dem biljett till hotell eller vandrarhem. Japp, även barnfamiljerna! Saken är nämligen den att moderatledningen i hennes kommun har sålt ut så gott som varenda lägenhet som kommunen ägt.

När hon läste de här raderna i folkhälsominister Maria Larssons pressmeddelande, suckade hon djupt:

"Det är lokalt det går att nå resultat. Det är framförallt i det lokala sammanhanget som strategin omsätts i praktiskt arbete. Det är i kommunen som tak-över-huvudet-garantin kan införas och det är i kommunen som gott samarbete mellan socialtjänst och fastighetsägare kan byggas för att minska hemlösheten. Regeringens och nationella myndigheters roll är att på bästa sätt stötta och stimulera de lokala aktörerna i sitt arbete. I strategin har regeringen valt att stimulera lokalt utvecklingsarbete genom ökad kunskap och ekonomiskt stöd till utveckling av arbetssätt och arbetsorganisation."

Nej, förresten, nu ljuger jag. Hon svor en lång ramsa: "Vadå ökad kunskap? Jag behöver ingen ökad kunskap. Det är regeringen som behöver ökad kunskap! Och det är inte mitt arbetssätt eller organisation det är fel på. Hur i helvete ska jag kunna "samarbeta med fastighetsägare" när det inte finns några hyreslägenheter kvar? Tror de bostadsrättsföreningarna vill hyra ut till mina klienter?!"

Först avskaffar man Allbo-lagen och säljer ut allmännyttan fort som fan och sedan pratar man vackert om allas rätt till en bostad. Vilken fin dubbelmoral.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Touché..
(Det skulle jag kunna skriva varje dag numera maa dina inlägg).

Vi på Kantarellen sa...

Jag kan berätta i kommunerna runt vår lilla kommun också har problem.

När vi drev ett v-hem för några år sedan tog vi bl.a. emot hemlösa från "storkommunen" bredvid, då de inte var välkomna någonstans där.

Vi var tyvärr tvungna att sluta med det, då flera av våra gäster vid ett antal tillfällen förstörde rummen. Vi begärde försäkran från socialen att de skulle ställa upp och betala för sönderslagna toaletter och liknande. Men det gjorde de inte.... så jag vet inte idag var dessa människor får tak över huvudet.

Mitt bidrag idag är att jag ALDRIG går förbi Frälsningsarméns bössor.

Och när jag läser ditt inlägg om löften, tror jag att jag skulle bli en fantastisk politiker. Jag kan ge löften jag.... bara läs!

"Jag vill ha fred på jorden, alla ska bli lyckliga och all världens sjukdomar ska utrotas."

Mm.... jag är ett riktigt politikerämne jag.

Johanna Graf sa...

Annika: Tack!
Mamselamsen: Med de löften skulle du kunna göra en kometkarriär i Kd. Men det hoppas jag att du inte vill!

Vi på Kantarellen sa...

Den risken är nog VÄLDIGT liten. Men visst, betalar de riktigt bra och jag får en gigantisk fallskärm, som kan fällas ut efter fjorton dagar, så är jag beredd att ta mig själv under omförhandling.

Man är väl modern.:-)

Anonym sa...

Är det överhuvudtaget inte väldigt mycket som regeringen säger men sedan gör tvärtom. Det är viktigt med en bra miljö - men vi tar bort alla stöd som gör att folk kan leva miljövänligt. Det är viktigt med solidaritet - men först måste vi minska biståndet. Det är viktigt med sjukvård på lika villkor - men visst måste försäkringsbolag och deras kunder kunna köpa sig före...

Tror att listan kunde göras mycket längre. Allt handlar väl om att framstå som de mittenpolitiker man inte är.

Sedan är det en annan sak att Maria Larsson länge legat högt upp på floskellistan...

Anonym sa...

Hemlöshet är avsaknad av ett eget hem och inget annat!

Det är märkligt hur en tidning som lever på myten om att vilja göra något åt hemlösheten är så öppet besvärade av min kritik. Jag kritiserar inte bara "situation Stockholm" utan alla de som utnyttjar en situation där frågan om hemlöshet används i en annan riktning än den som leder till att hemlösheten upphör.
Jag ser med förundran på all den uppfinningsrikedom som aldrig finns när det behövs istället visar sig när det gäller att försöka tysta mig. Det senaste exemplet på denna oförmåga, att göra något radikalt, var den intervju jag godtroget ställde upp på. Då en inhyrd murvel vid namn Jan Lindström från expressen i en pysmysig ton ges ett två sidor stort utrymme att misskrediterar mig som person istället för att försöka belysa sakfrågan. Vilket unket maktmissbruk. Vem tjänar på det?
I texten varvar man handplockade människor som uttalar sig om mina brister och min oförmåga istället för att tydliggöra min och många andras vilja att finna ett annat förhållningssätt i hemlöshetsfrågan. Jag har försökt vara en kanal för de som hävdar att en bostad är det primära för en hemlös och inte allt detta pseudotjafs kring oväsentligheter. Jag skäms faktiskt å murveln’s vägnar. Hur kan en journalist med så lång erfarenhet låna ut sig till något så simpelt? Och fy på er alla som var inblandade! Om ni hinner läsa detta. Nu stundar snart crescendot i ”hemlöshetshykleriet” och där finns mycket pengar att tjäna på "utsatta människor".

Tomten hälsar!


Rolf Nilsson
Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa