lördag, februari 03, 2007

Hat

Det finns stunder då alla människor man möter är snygga. Man bara går där och möter den ena snygga och trevliga människan efter den andra.
Första veckan i februari är inte en sådan.
Första veckan i februari är per definition ond, kall och hal.
Då hatar jag.

Igår var jag och vännerna M och J på väg in på IKEA, när jag plötsligt märkte det. Det var en sådan dag. Alla fula, svettstinkande, feta och gravida människor hade bestämt sig för att gå dit samtidigt som oss.

(För att ingen nu ska missförstå och börja skälla ut mig för elitist, faschist, rasist eller allmänt intolerant och vidrig person, så ska jag förtydliga: En annan dag, säg t ex tredje veckan i april eller ännu hellre första veckan i september, så hade alla de där dreglande äcklen sett smarta och snygga ut. Jag hade t o m kunnat få för mig att LE mot dem. Så. Nu kan jag fortsätta.)

Medan jag gick där 0och räknade skäggvårtor, svetton, bönder och besserwissrar fick jag en tanke. Vad är det som får får gravida brudar att släpa med sina killar till IKEA så fort magen börjar svälla? Killarna lider, tjejerna gnäller och pustar och så blir de råosams och bebin blir skilsmässobarn snabbare än den hinner säga Billy. Dessutom är man rätt klumpig när man har magen i vädret, och kan råka knuffa till andra kunder. Till exempel mig.
När jag gick och kastade bruna blickar på alla fula och feta brudar, påpekade M för mig att jag näppeligen kunde ha undvikit att själv sätta min fot där under de sammanlagt 27 månader (!) jag själv varit gravid. Det, påpekade jag, var dock En Helt Annan Sak.
Sedan hamnade jag på damtoan, där två mammor och fyra småbarn trängdes. Alla pratade om bajs. -Oj, vad det luktar. -Får jag se i blöjan? -Titta, lillen håller sig för näsan! -Ja, det luktar verkligen illa. -Vad löst det är! Och så hade de alla båsdörrarna på vid gavel. Fy fan.

I restaurangen var det en unge som skrek oupphörligt och genomträngande genom hela kön. Kö? Varför är det KÖ en fredagslunch på IKEA? Har folk inga jobb att gå till? Hur fan har de då råd att handla dessa mammutlaster med fula prylar? OK då, jag antar att M´s invändning "De kanske är här av typ samma anledning som vi?" var relevant.

När vi äntligen hittade ett bord på säkerhetsavstånd från lekhörnan, kom naturligtvis mamman till ungen från helvetet och slog sig ner vid bordet bredvid. Behöver jag tillägga att den fortfarande skrek?

Vi reste oss upp och gick. Vi får ta kaffet vid utgången. Så, i kön till kassan, händer det.
J försöker intala oss att han är värd att få köpa en jumborulle Raider "eftersom det är fredag". När vi skriker UNTERMENSCH till honom, ler en liten kurdisk/syriansk man mot oss. Han fattar skämtet och han pekar litet på J och gör fy-tecknet. Jag ler tillbaka, hans tänder blixtrar vita och vi kan helt enkelt inte sluta garva.

Folk är rätt snygga och smarta på IKEA iallafall. Snart är det vår.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: