tisdag, februari 20, 2007

Den verkliga overkliga världen

Ibland känner jag mig så fruktansvärt ytlig och dum. Efter ett rykande aktuellt och intressant seminarium på en PR-byrå kommer jag hem full av idéer och djupa tankar. Men sedan slår jag mig ner framför TV:n och fastnar direkt. Slukar allt jag ser, glömsk för världen utanför. Känner hur alla intelligenta tankar dunstar bort och dumheten kommer krypande.

I rutan visas reklam för ett nytt dansband. Ett gäng bruna killar klädda i glitterkostymer; ett blattedansband! "Leende guldbruna ögon" heter de. Snacka om mångkultur tänker jag, hänförd, och vilket häftigt namn!
Sedan ser jag att det bara är reklam för en ny TV-serie.
Jaha, vad synd...

Sedan pratar de om att semlor innehåller transfetter. Skit också, nu blir man inte bara fet utan även förgiftad av dessa läckerheter. Tur att jag bara åt en idag då...

I programmet Argument snackar de om senaste medieälsklingsobjektet Second Life. I ett försök att hitta ny vinkel på den nu rätt utttjatade nyheten om låtsasvärlden på nätet, försöker programledarna antyda att det kanske är en verklighetsflykt att skapa avatarer som är yngre, snyggare och mer potenta och lyckade än man själv IRL. Njaej, svarar en forskare, det är väl inte så farligt med litet verklighetsflykt.

Och nu har deltagarna i Second Life dessutom startat en revolution i den virtuella världen. De tycker att spelets producenter styr med för mycket regler och restriktioner. De relativt unga, välutbildade och internationella människor som deltar kräver en folkvald Second Life-regering.
Låter sunt, tycker jag. Om människor ändå orkade reagera och engagera sig så i den verkliga världen! Idag orkar man på sin höjd köpa sig bättre samvete genom att pröjsa in 100 spänn i månaden till Amnesty International. Varför orkar man engagera sig på nätet? Är det för att man sitter bekvämt hemma i sin fåtölj? OK då, låt oss gärna ha proteströrelserna på internet, bara de rör verkliga problem på vårt alldeles egna jordklot!

Hoppsan, där kom det litet seriösa tankar till slut ändå...

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

redundans sa...

Men har du sett detta?!

http://piratbion.blogsome.com/2007/02/15/second-life-a-long/

Johanna Graf sa...

En hybridform, ja det låter ju faktiskt riktigt läckert! Själv skulle jag nog välja att uppträda i spelet snarare än IRL, iallafall om jag skulle klä ut mig till Dr. Frank-N-Further!