fredag, februari 16, 2007

Blodfattigt

Var stolt på väg för att göra min plikt som samhällsmedborgare och lämna blod.
Det är så fiffigt ordnat att Blodcentralen har en buss som kommer till Solna Centrum. Då kan alla människor som jobbar i Solna slinka in i bussen på lunchen när de ändå är i centrum för att äta eller shoppa.

Trodde jag...

Redan på förmiddagen kom det där lilla sms:et som alltid får mig att känna mig så speciell. "Vi har brist på just din blodgrupp!" Lunchen var kort, men jag skyndade mig för att hinna en sväng förbi blodbussen. Bara för att upptäcka att den var stängd klockan 12-13. Där inne satt personalen och åt lunch. Så otroligt jävla korkat!
Är det helt omöjligt attt tänka sig att man
a) turas om att käka sin lilla matlåda?
b) äta litet innan eller efter deras kunder själva har lunch och tid att lämna blod?
Eller skulle blodsockerhalten sjunka åt fanders på dem då., så att de missade med nålen?

En närmare blick på skylten gav beskedet att det även var omöjligt att komma efter jobbet, för de stängde för dagen kl 15.00. Personalen kanske behövde komma hem och äta middag då, vad vet jag?

Mitt blod kan de iallafall glömma att få suga i sig om de ska den östatsservicen i fortsättningen.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

hear, Hear, HEAR!
Min man har svurit ve och förbannelse länge nu över Blodbussrutinerna och varje gång den lilla lappen dimper ned i brevlådan att bussen är på G får han spelet! Av precis de skälen du pekar på.

Jonas Morian sa...

Trist att höra. Själv skulle jag gärna göra min plikt som duktig samhällsmedborgare och medmänniska, men pga av deltagande i diverse medicinska experiment (I kid you not!) är inte mitt blod välkommet :-(

Johanna Graf sa...

Du behöver iallafall inte avstå av det förnedrande skäl som gjorde att en kompis till mig fick nej. Jag hade dragit med henne till Blodcentralen, där hon efter en grundlig utfrågning så småningom fick veta att hon var för promiskuös! Jag hade nog inte riktigt betraktat henne så, men eftersom hon hade haft mer än två partner det senaste året, så blev hon bannad.

Johanna Graf sa...

Mmm, men den coolaste anledningen måste ju ändå vara Jonas "tyvärr, mitt deltagande i väldigt speciella medicinska experiment gör det omöjligt för mig att vara blodgivare"!

Anonym sa...

Våran arbetsgivare har fixat det så att vi alla får gå på arbetstid och ge blod...