tisdag, februari 27, 2007

Pensionärer förtjänar utveckling, inte avveckling

Igår hade jag utvecklingssamtal med Stig Malm. (För dem som inte vet kanske jag ska förtydliga: Det var jag som var chefen.)

Innan skämtade han om att han skulle komma på avvecklingssamtal istället för utvecklingssamtal. Stig fyller nämligen 65 år på söndag, men är en relativt ny och definitivt frisk fläkt i kommunalpolitiken. Många har kallat honom för gubbig, men det är raka motsatsen till min uppfattning. Schysst, ärlig och stöttande och med ett nytänkande få besitter som varit med i hetluften så länge.

Nej, Stig ska inte avvecklas. Tvärtom tror jag att vi behöver många fler livserfarna och kloka kvinnor och män i hans ålder. Många pratar slentrianmässigt om behovet av föryngring. Men föryngring och förnyelse är inte samma sak. Det finns unga politiker som aldrig gjort annat än gått på möten och det finns erfarna yrkesmänniskor som kommer in med massor av nya och kloka synvinklar i en ofta rätt dammig partikultur.

Och ska vi i moderatstyrda Solna lyckas utveckla en äldrepolitik som inte bara handlar om hemtjänst tills det är dags för äldreboendet när några få månader av livet återstår ("dödens väntrum" kallar Stig det), då behöver vi vitala 40-talister som kan ställa krav.
Hej Stig! Heja gubbarna!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Nathalie Sundesten Landin sa...

Men han har lite svårt att hantera de under metern... :-)

Anna, Fair and True sa...

Stig rules! Han är ju bara bät i morgonsoffan på fredagarna!