lördag, oktober 18, 2008

Kan insekter gäspa?


Ja, det är konstiga funderingar folk har. Tycker jag. Men de tycker säkert att jag är lika konstig.

En gång är ingen gång, men två gånger är en vana. Alltså har jag numera för vana att lyssna på Naturmorgon i P1. Och jag blir lika förundrad varje gång. Idag har jag lärt mig bärkraften hos en fiskgjuse (7 hekto) och hört svaret på lyssnar funderingen om ifall insekter kan gäspa. (Nej, och andas gör de med bakbenen!)

Tänk vilka konstiga saker folk funderar över.
Hur det luktar i rymden.
Idol
Hur man äter räkor på korrekt sätt.
Om det här ska bli årets julklapp.
Själv funderar jag mest på effekten av "Superveckor". Nördigt, eller hur?
Vad funderar Du på?

Nu åker jag till Bryssel några dagar. Skriver i mån av teknisk kommunikation mellan mig och hos min nya mobil.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Perny sa...

I Disney gäspar dom ofta :)fast inte med bakbenen

Morfar Lasse sa...

Johanna Graf,

Du har idag utnämnts till Hedersledamot av SOV.
Societen för Onyttigt Vetande.

Societeten är en samling "klokgalna" människor, som har förståndet att Sprida Onyttigt Vetande på ett trivsamt sätt. Det onyttiga vetandet är all den kunskap, som du inte har direkt nytta av för ögonblicket.

Societeten hävdar vidare att det endast finns ett onödigt vetande. Vilket får ni själa fundera på.

Societetens Hedersordföraande
Lasse Gustafsson

Anonym sa...

Det glädjer mig att du hittat till P1, då är inte allt hopp ute. Det är ngt helt annat än de "hypade" dunkakanalerna som strömmar ut i etern överallt... Vad som är "värdelöst vetande" bedömer var och en, berikar det din vardag så kan det inte kallas värdelöst.

Blir dock lite orolig när jag läser att även du åker till Bryssel, allt för många gör det redan, när jag sedan läser att du har en ny mobil... kan jag inte låta bli att betänka nutidens resursslöseri...

Trevlig resa, (kan man ha trevligt i Bryssel?)

Anonym sa...

Hoppas du får det bra i Bryssel, fast du hittar väl rätt bra där. Till annat som folk undrar över hör denna utmaning. Ser med spänning fram emot dina noteringar i ämnet!

Anonym sa...

Om insekterna gäspar eller ej...?

Begrunda även detta:

Sverige har aldrig skådat en sådan höjning av hushållens inkomster, sedan mätningarna började 1975.

Och aldrig tidigare har klyftan mellan hög och låginkomsttagarna varit så stor som under förra året. Det meddelar statistiska centralbyrån, SCB i ett pressmeddelande