fredag, oktober 31, 2008

Äckligt eller gott? Listornas lista!

Någon trevlig liten bokutmaning fick jag inte, nejdå, men däremot denna Äckelutmaning. Tack så himla mycket, Anna-Karin. Men okej då, here we go.

Instruktionerna är enkla: Av de hundra maträtter som listas nedan ska man markera dels dem man har testat och dels de rätter som man aldrig kommer att testa. De jag testat är gröna och de jag inte direkt brinner av längtan att smaka på är röda. Sedan var det några jag var osäker på, så de fick bli lila. Och så har jag lagt till en kategori; de jag gärna skulle vilja testa. De är blå.

Vad Oreo-pizzan på bilden har med saken att göra? Ingenting, tyckte bara att den saknades i listan. Jag vet åtminstone tre personer i mitt hushåll som skulle tycka det var den ultimata middagsrätten!

1. Venison (rådjur) - Japp, som min bror skjutit till och med!

2. Nettle tea (nässelte) - Har säkert blivit ihälld det som barn under någon av min mors hälsoperioder

3. Huevos rancheros (ägg på mexikanskt ranchvis?)

4. Steak tartare (råbiff) Och nej, jag kommer aldrig mer att äta det.

5. Crocodile (krokodil)

6. Black pudding (blodpudding) Se svaret på fråga 4. Med reservation för om ekonomin blir sämre.

7. Cheese fondue (ostfondue)

8. Carp (karp)

9. Borscht (östeuropeisk rödbetssoppa)

10. Baba ghanoush (aubergineröra) Yuck! Som att äta en väldigt stor snorloska.

11. Calamari (bläckfisk)

12. Pho (vietnamesisk nudel- och biffsoppa)

13. PB&J sandwich (smörgås med jordnörssmör och sylt)

14. Aloo gobi (indisk potatisrätt som är gul till färgen)

15. Hot dog from a street cart (varmkorv från ett gatukök)

16. Epoisses (en specifik fransk ost)

17. Black truffle (svart tryffel)

18. Fruit wine made from something other than grapes (fruktvin gjort på något annat än druvor)

19. Steamed pork buns (en sorts dim sum, ungefär kinesisk kroppkaka)

20. Pistachio ice cream (pistagenötsglass) - Absolut! Den står ju t o m listad som min religion på Facebook!

21. Heirloom tomatoes (botaniska tomater?)

22. Fresh wild berries (vilda färska bär)

23. Foie gras (gåslever)

24. Rice and beans (ris och bönor) - Fast helst inte ihop...

25. Brawn, or head cheese (aladåb)

26. Raw Scotch Bonnet pepper (en tokstark peppar) - Nej, men däremot Habanero!

27. Dulce de leche (kokad kondenserad mjölk)

28. Oysters (ostron) - Mmmm, egenodlade tilloch med! Se inlägget The world is an oyster

29. Baklava (turkiskt bakverk)

30. Bagna cauda (italiensk sås med sardeller)

31. Wasabi peas (wasabiärtor)

32. Clam chowder in a sourdough bowl (musselsoppa i en skål av surdegsbröd)

33. Salted lassi (indisk yougurt- och vattendrink med kryddor)

34. Sauerkraut (surkål)

35. Root beer float (en variation på glass i läsk) - Root beer, ja, och float ja, men inte ihop, räknas det?

36. Cognac with a fat cigar

37. Clotted cream tea (något form av smör som serveras till te?)

38. Vodka jelly/Jell-O (gelé med sprit)

39. Gumbo (amerikansk gryta med en redd buljong som grund)

40. Oxtail (oxsvans)

41. Curried goat (brittisk getgryta)

42. Whole insects (hela insekter) - Räknas myror och kräftor - för det har jag ätit?

43. Phaal (en indisk curry)

44. Goat's milk (getmjölk)

45. Malt whisky from a bottle worth £60/$120 or more (whisky som kostar mer än 800 kronor) - Vet inte! Med andra ord: Sådant är bortkastat på mig.

46. Fugu (japansk blåsfisk som är dödlig om ej rätt tillagad)

47. Chicken tikka masala (indisk kycklingrätt) - Typ varje fredag när man är för trött för att laga mat. Nirvana´s är bäst i stan.

48. Eel (ål) - Har t o m dödat den själv. Det var inte lätt.

49. Krispy Kreme original glazed doughnut (en donut från ett särskilt företag gjort på ett särskilt sätt)
50. Sea urchin (sjöborre)

51. Prickly pear (en sorts kaktus)

52. Umeboshi (inlagt japanskt plommon) -En new-age-flummig kompis tvingade i mig det en gång när jag hade ont i magen

53. Abalone (havsöra)

54. Paneer (en ost)

55. McDonald's Big Mac Meal -Är det här nåt slags skämt? Man har väl haft småbarn en regnig söndag.

56. Spaetzle (tysk pasta)

57. Dirty gin martini (olivspad istället för vermouth i drinken)

58. Beer above 8% ABV (öl som är starkare än 8 volym%) - Det fanns ju en anledning till att jag bodde i Bryssel i flera år!

59. Poutine (kanadensisk rätt med pommes frites, ost och brunsås) - Nej, men när jag var student brukade jag laga potatis med bearnaisesås och låtsas att köttet gått och gömt sig.

60. Carob chips (carob betyder johannesbrödsträd)

61. S'mores (knäckebröd, choklad, marshmallow) - Har ätit det var för sig, men det räknas väl inte? Måste testas!

62. Sweetbreads (bräss)

63. Kaolin (en särskild sorts lera, ja lera) - Det kan man ju för sjutton köpa på Panduro!

64. Currywurst (en tysk korv med ketchup och kryddor)

65. Durian (en frukt)

66. Frogs' legs (grodlår) -Lär smaka som kyckling, och det är ju gott, så...

67. Beignets, churros, elephant ears or funnel cake (donut, friterad åttastjärnig degkorv, langos, struva)

68. Haggis (mat kokad i fårmage. brittisk såklart) Se bilden!

69. Fried plantain (stekt kokbanan, alltså osöt banan)

70. Chitterlings, or andouillette (rektum och tarm från gris, som jag förstått det)

71. Gazpacho (kall grönsakssoppa) - Som att dricka utspädd ketchup med vitlök i. Aldrig mer!

72. Caviar and blini (kaviar och blini)

73. Louche absinthe (absint med vatten och socker) - Måste ju kolla om man blir galen eller kreativ av det!

74. Gjetost, or brunost (mesost) -Bläk!

75. Roadkill (överkört djur)

76. Baijiu (kinesisk sprit gjort på durra med en alkoholhalt på 40-60 %) -Jag tror det var det en av flaskorna som M&M tog med hem från Kina. Det kändes iallafall så morgonen efter.

77. Hostess Fruit Pie (fruktpaj av märket Hostess)

78. Snail (snigel) - Min favoriträtt när jag var liten, tro det eller ej!!!

79. Lapsang souchong (rökt svart te)

80. Bellini (drink med mousserande vin och persikopuré) - Alltför sällan, dock.

81. Tom yum (en thailändsk soppa)

82. Eggs Benedict (engelsk muffin, ägg, hollandaisesås m.m.)

83. Pocky (choklad på kexpinne)

84. Tasting menu at a three-Michelin-star restaurant. (har ätit på en restuaring med tre stjärnor i Michelin Guide) - Jag är öppen för ALLA inbjudningar!

85. Kobe beef (ett särskilt japanskt kött)

86. Hare (hare)

87. Goulash (ungersk gryta)

88. Flowers (blommor) - Småbarn äter allt på marken.

89. Horse (häst) - Jag misstänker det... det där smörgåspålägget som mamma hävdade var kött som kom från Hamburg, det var väl en blåsning...

90. Criollo chocolate (choklad gjord på den "finaste" chokladbönan criollo)

91. Spam (pressat konserverat kött)

92. Soft shell crab (mjukskalig krabba)

93. Rose harissa (nordafrikansk tomatsås med rosor)

94. Catfish (malfisk)

95. Mole poblano (mexikansk sås med massor av roliga kryddor)

96. Bagel and lox (bagel med gravad lax)

97. Lobster Thermidor (krabba med särskild fyllning)

98. Polenta (majsmjöl)

99. Jamaican Blue Mountain coffee (kaffe odlat i Blue Mountain på Jamaica)

100. Snake (orm)

Inga kommentarer: