onsdag, mars 10, 2010

Barnen mår inte så bra i nya Bullerbyn

Föräldrar rasar över Dolph Lundgrens sparkar i Melodifestivalen. En 3-åring blev så inspirerad att han gick bärsärkagång hemma. Dolph själv fattar ingenting: - Öh, det var ju bara på skämt, och ingen dog ju?
En treåring fattar förstås noll av ironiska sketcher och vad som är död eller skämt. Och jag är utled på TV:s alla vi-vägrar-vara-vuxna-70-talister som sitter och skriver infantila skämt som om det var nån finnsvettig skoltidning och inte Public Service de jobbade åt.

Men samtidigt måste jag fråga: Vad sjutton är det för föräldrar som håller en 3-åring uppe till klockan 21 eller t o m 23 på kvällen för att titta på en tävling i musik?!? "Jamen, han ville inte gå och lägga sig, han tycker det är så roligt och alla pratar om det på dagis", eller? Men vad är det för värld, där småbarn behandlas (och kläs) som vuxna samtidigt som de som är vuxna vägrar växa upp?!

Stockholmstidningens huvudnyhet denna vecka är vårt (S)-förslag om genomfartsavgifter i Solna. Kul, men kallt att bli intervjuad och fotad i en vägkorsning innan åtta på morgonen en av vinterns kallaste dagar. (Syns på min näsa bland annat!)

Moderatledningen, som också intervjuas, missförstår med vilje förslaget att avgiftsbelägga de bilar som inte har nåt ärende till Solna och bara använder våra lokalgator som smitvägar genom kommunen. (M) verkar tro att det är samma sak som Stockholms trängselavgift vi vill införa. Det är det inte. Då skulle vi ju bara sätta upp murar mot besökare och för dyra för boende och företag i Solna! Urdumt.

Det smarta med genomfartsavgifter är att de - precis som namnet säger - bara drabbar de som varken har start eller stopp här. Bara de som passerar två portaler på kort tid (30 min) får betala. Om man startar här eller stannar här för besök eller shopping, stannar man ju oftast enhalvtimme eller mer, och slipper därmed avgift.

Med genomfartsavgifter skulle Solnas lokalgator kunna användas av dem de är till för; boende och besökare, vilket är den enda långsiktiga vägen om vi inte ska åka på byggförbud p g a för höga utsläpp enligt EU:s miljökvalitetsnorm. Den är vi nämligen redan på väg att bryta mot, och detta innan vi ens påbörjat de gigantiska byggplaner som finns för de närmaste åren.

Solna har redan så höga utsläppsnivåer av de farliga luftpartiklar som kallas PM10 att vi kan tvingas ta till drastiska åtgärder för att minska trafiken om vi inte vill åka på byggstopp. Till att börja med är vi skyldiga att omedelbart anmäla till Naturvårdsverket och Länsstyrelsen att vi sannolikt redan nu överträder EU:s gränsvärden, och att vi definitivt kommer göra det när (och OM!) alla de stora byggplanerna förverkligas. Solnas kommunledning vet detta, men höga herrar har konsekvent blundat för trafikökningen och glatt och urskillningslöst klubbat bygglov på löpande band de senaste åren. Följden blir att vi redan har sämre luft än Hornsgatan på vissa lokalgator, och detta innan något av de stora byggena startat vid Karolinska sjukhuset/Solnavägen och Nationalarenan/Solna station. Bara det gigantiska köpcentrumet "Mall of Scandinavia" förväntas ensamt dra 40 000 besökare om dagen, året om! Det är ju ingen kvalificerad gissning att några av dem kommer att ta bilen...

Läs mer om trafiken och miljön i Solna i nya numret av Solnabladet. Barn far mer illa av utsläppen än man tidigare vetat, risken ökar för allergi, astmasymtom som pipande andning, fastställd astma, luftvägsinfektioner och allvarliga förkylningar. Ja, enligt de här nya rönen t o m mindre intelligenta!

5 kommentarer:

Spiff sa...

Solna är en del av stor-Stockholm och inte en skyddad enklav, vare sig du tycker om det eller inte.
Då är det helt orimligt, med tanke på Solnas geografiska läge, att inte vara en del av trafiknätet i regionen.
Den motion som sossarna lagt är bara populism och saknar verklighetsförankring.

Luktar faktiskt lite härlig världsfrånvänd Miljöparti-politik om den;)

Johanna Graf sa...

Solna tar sin beskärda del av trafik på väg och järnväg, Spiff! E4, E18, ostkustbanan och mälarbanan skär rakt genom kommunens centrala delar. Om vi vill hindra smittrafik för genomfart på våra lokalgator tycker nog de flesta att det är rimligt, SÄRSKILT mot bakgrund av att vi på tre ställe på dessa bostadsgator redan har lika dålig eller sämre luft som Hornsgatan!

Och när de tre byggplaner som ökar trafiken ytterligare på dessa gator är färdigbyggda, sprönger vi t o m EU:s generöst satta gränsvärden för luftkvalitet. hHar jag förstått dig rätt om du i detta läge tycker att vi ska rycka på axlarna och säga Äh, vi är ju en del av storstockholm?!

Jag tycker inte att det är särskilt världsfrånvänt att följ lagen.

Mia sa...

Åh vad jag hoppas att du vinner i höst!! bor ju i Huvudsta och vilken skillnad det skulle bli av vi blev av med lite av genomfartstrafiken!!

Spiff sa...

Man väljer ju varken Solna eller Stockholm för "vildmarken" direkt...
Slappna av och njut istället!

Anonym sa...

Spiff, vet inte om DU bor i Solna, men så länge som dom blå har suttit i Solna Stad så har snart varje grönområde försvunnit, man vill ju ha lite grönt kvar, jag tror ingen mår bra att bara ha asfalt och betong överallt, och Solna måste ju vara den förort som är mest utsatt av tung trafik, dygnet runt?? kan du nämna någon annan förort till Stockholm som har den här typ av trafik? trafik får man acceptera om man väljer att bo i stan, men denna ökning som skett år efter år, och kommer att bli värre om inget görs, går knappast att slappna av då...