tisdag, december 02, 2008

Nya kampanjmetoder kräver passion

Det är många som trängs vid grytorna i dessa tider. Via mail, brev och på nätcommunities inbjuds jag att delta i eller ta del av reflektioner och lärdomar från den amerikanska valrörelsen. Det är högerns tankesmedjor som låter högst.

Prime/United Minds varnar för amatörer som tror att man kan ta med sig kampanjmetoderna över atlanten, och för att försöka leka Obama om man saknar den nödvändiga tron och passionen (underförstått: köper du Primes tjänster får du din kampanj rattad av passionerade proffs.)

Cohn & Wolfe säljer sin Obama-kunskap med draghjälp av moderaternas kommunikationschef Per Henriksson och after work på O-baren. Geeee, där kände jag verkligen hur professionaliteten och passionen slog emot mig i vågor ...

Några som knappast saknar passion, men möjligen har en del att hämta in på professionalitets-sidan är Americans för Limited Government. Denna amerikanska ultrakonservativa tankesmedja har bjudit in mig att blogga för dem. Ibland kan nog passionen leda till att en och annan säkring går. Eller så har de inte riktigt finkalibrerat sina kampanjmetoder än...

Thanks, but no thanks. När det blir sju torsdagar på en vecka, tuppen gal och vinden vänder. Då ska jag anlita högerns PR-byråer och börja blogga för elefanterna. Tills dess tänker jag fortsätta lyssna på dem jag tycker pratar med en bra glöd. Till exempel Eric Sundström och Åsa Westlund, som kommer och pratar EP-valkampanj på Ingemar Bengtsson-seminariet den 8 januari. Mer info om detta senare.

Jag var förresten och lyssnade på Jan Eliasson igår. Han pratade om Palmes glöd, som han tycker det behövs mera av i de internationella frågorna. Sant, men Eliasson glödde väldigt bra själv, så pass att alla de tiotals besökarna som inte fick sittplats stod kvar och lyssnade i två timmar. Andäktigt. Det är sällan man är med om något sådant på ett politiskt möte idag.

SvD´s ledarsida tycker moderaterna har för litet glöd. De är bara "välfärdsadministratörer i samhällets tjänst – istället för att ta sig an uppgiften att skapa ideologiskt gehör för borgerlig samhällsförändring". Sug på den ni ...

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

kaprate kid sa...

Intressant hur SvD plötsligt är överens med med de lite mer vänsterorienterade medierna om att den borgerliga samhällsförändringen innebär en nedmontering av välfärden.

Anonym sa...

Tror du dra "lite" för långtgående slutsatser där kk..

Men du är tydligen färgad du med;)

deeped sa...

Synd att du inte kom till o-baren. Jag var ju där :)