måndag, mars 19, 2012

Lukten av land

Jag skriver detta utan svenskt tangentbord, sa ni far forsoka forsta anda. Min dator har pajat, slutligen, av fukten till havs antagligen. Det kom inte lagligt, sa har efter tva manaders tjanstledighet, som blev tre efter forseningar, utan lon. Men den har anda tjanat mig bra, den kara, kara macbooken. Just nu, i skrivande stund, narmar vi oss land och jag kanner lukten. Det luktar namligen, olika beroende pa om det ar en o eller fastland man narmmar sig. Just har, nara Ilha de Santiago, Kap Verde, luktar det frukt, citrusfrukt, litet at limehallet. Som sa ofta pa den har fullkomligt sanslosa resan kommer vi angora land i kolmorker. Klockan ar 05.30 och det ar fortfarande morkt ute. Enligt kartplottern skulle infarten kantas av tre fyrar, men som sa ofta motsvarar verkligheten inte den ritade bilden. Det ar kolmorkt, som sagt. Vi far hitta in anda. Vi har inte mer diesel an att det knappt racker for angoring och vi kan int eligga och driva till havs tills solen gar upp. Har gar stora
bulk och lastfartyg, de flesta over 250 meter langa, och dem vill man inte komma i vagen for.
Imorgon kvall flyger jag hem till Stockholm i tio dagar, en resa som med mellanlandingar tar nastan 20 timmar. Det var det enda, eller snarare det billigaste som gick att fa tag i, sa det ar bara att tugga i sig. Utan dator lar det bli langtrakigt som tusan, men har jag tur hittar jag nagon engelsk deckare att kopa. Nar jag kommer hem ska jag direkt nasta morgon till Tingsratten och vittna i mutmalet runt arenabygget i Solna. Sedan ska jag hem och ta ett langt bad, det forsta pa tre manader. Oj, vad jag kommer fa skura badkaret sedan! Eller nej forresten, forst ska jag till radiohuset och vara med i P4 Radio Stockholms fredagsprogram med Kattis Ahlstrom. SEDAN ska jag bada!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hallå där - då blir det bara deltid på caféet utanför stadshuset :-)