söndag, mars 25, 2012

Fuskbloggare, myggor och kameler

Det här är inte en blogg. Iallafall om man får tro Underbara Clara, som i tidningen Skriva säger att "bloggar man färre inlägg än ett om dagen kan det knappast räknas som en blogg".

Men konstigt nog, trots att jag envisas med att bara skriva när jag har tid, lust och något viktigt att säga, så fortsätter vänner och bekanta att läsa. Det blir jag både glad och rörd för. Jag trodde att de flesta bara följde mig för att jag var oppositionsråd i Solna, men det blev ännu fler läsare när jag började skriva om mina seglingsäventyr. Trots att jag inte kunde länka, tagga eller ens svara på kommentarer, eftersom jag skickade mina inlägg via satellittelefon. När min dator gick sönder i en storm hade jag inte ens tillgång till ett svenskt tangentbord, men ni orkade ändå läsa. Tack!

Nu har jag jäktat hem för att vittna i mutmålet kring arenabygget i Solna och ska även passa på att avgå formellt på Socialdemokraternas i Solna årsmöte på lördag.

Jag hann hem, vittnesmålet gick OK, även om jag knappt hann tvätta saltet ur håret och ännu mindre förbereda mig på frågorna. Men det är banne mig inte lätt att under ed kunna säga exakt när vilken kostymklädd herre sagt vilka ord, kan jag säga! Särskilt inte efter att ha flugit i 20 timmar efter två stormdygn där både bogsprötet bröts av och vi fick slåss mot ett fritt flygande förstag med 90 kvadratmeter piskande genua.

Tyvärr tror jag inte att det kommer gå att fälla de åtalade juridiskt, även om alla jag möter är förbannade och övertygade om deras skuld. Som jag sade till bl a Byggvärlden och ABC-nytt, så kan det här målet ändå leda till något gott. Jag tror att byggherrarna fått sig en varning och märkt att de har ögonen på sig, och jag tror att andra kommunpolitiker sett vad som kan hända om man sätter sig i knät på byggherrarna.

Det är hög tid att båda parter lär sig skiljelinjen mellan egna pengar och skattebetalarnas. Vissa saker är och ska vara privata intressen, andra är kommunala kärnverksamheter.
  • Skolor och äldreboenden = kommunal kärnverksamhet som ska drivas med skattepengar, utan vinstsyfte.
  • Eventarenor = kommersiella riskprojekt som måste klara stå på egna kommersiella ben, utan kommunalt stöd. Annars ska de inte byggas.

Håll hårt och ärligt på den gränsdragningen, se till att medborgarna har full insyn i alla avtal och försök för allt smör i Småland undvika långvarigt maktinnehav som leder till nonchalans och girighet!

Att kunna skilja på myggor och kameler är också ett råd jag skulle vilja ge till de ledande herrarna och deras advokater. Enligt media hade flera av de åtalades advokater uttryckt missnöje med att rätten ville kalla hem mig som vittne. Det var en onödig kostnad, tyckte de.
Ehum, undrar vilka som orsakat mest kostnader för samhället; de som orsakat hela rättsfallet, eller ett vittne? Man hade t o m försökt säga att det var olämpligt att låta mig vittna eftersom det då skulle bli politik av det hela. Vänta nu... vilka är det egentligen som låtit kommunalpolitiken sköta något som från början borde varit ett helt privat byggprojekt?

Ja, herregud, det visar bara vilken skev verklighetsuppfattning som ligger bakom hela bygghärvan. Jag säger det igen, långsamt och tydligt: Dagis och sjukvård: skattepengar. Gigantiska multiarenor: Privata pengar. Capisce?

2 kommentarer:

Hardy sa...

Tack för detta inlägg. Du argumenterar väl. Precis den typen av debatt som jag saknat medan du har varit bortrest.

Anonym sa...

Stockholm lärde sig tydligen inte, där riskar staden 100% i stockholmsarenan. Solnas representate var kloka nog att endast riska 18% för att få till stånd en arena i världsklass i sin stad. Jag gissar att det var mycket viktig att lösa detta med svenska fotbollsförbundet och få dom kvar i staden. Dom hade aldrig klarat projektet med egna medel. Solna har också på köpet fått en utbyggnad av infrastruktur motsvarande ett värde av ca 1 miljard kronor med betalar genom sitt ägande endast 25% därav. Detta ska när det är färdigställt överlämnas till 100% till Staden, en kanonaffär. I detta inkluderat en uppfräschning av en en nedgånget område, i behov av miljösanering.Jag undrar om inte Sune varit väl partisk för Solnas räkning i sitt konsultarbete. Utbyggnaden av området kommer Solnaborna ha stor glädje av dels som fin stadsdel men också som utökat skatteunderlag för lång tid framöver. Kan inte sossarna se något positivt i detta eller vill man bara till varje pris hindra medborgarna från att faktiskt se vilka fördelar för staden som sittande ledning skapat. I min värld är det detta som varit drivkraft hos ledningen och fått dom att tidvis jobba dygnet runt för den goda affären för solnabon. Alla bindande åtaganden för staden har beslutats i demokratiskt ordning av kommunfullmäktige. Jag hoppas verkligen att det inte blir några fällande domar i arenamålet, vem kommer i så fall då våga arbeta för att med gemensamma intressen och medel driva fram och möjliggöra projekt, med för kommuninvåaren reducerad risk, till allas vår glädje. Vi kommer bli ett fattigare land. Johanna, kan du inte bara säga att du motarbetat projekten i ditt politiska maktspel, just för att det inte är socialdemokraterna som drivit fram det. Du är en stor anledning varför projektet idag kopplas med negativ publicitet, vem vinner på det? Det är väl bara oppositionen i Solna möjligen. Sen gillar jag inte att du oavsett utgång av arenamålet redan har dömt inblandade parter. En friande dom innebär att inget lagbrott är begånget. I synnerhet som svensk politisk representant tycker jag du borde värna den principen. /Peter