onsdag, mars 07, 2012

0*00.001S 14*38.839W

På natten stå jag inte ut längre. Tanken på att gå och lägga sig i en hytt där det fortfarande klockan tio på kvällen är 29 grader varmt är outhärdlig, så jag tar min kudde och går upp på hyttaket och lägger mig. Vi är bara en grad från ekvatorn och på Atlanten rör sig dyningarna som ett sakta böljande dansgolv.
Under nätter med mindre månljus är stjärnhimlen överväldigande så här tusentals mil från civilisationens alla neonljus. Men ikväll är det nästan fullmåne och jag kan bara urskilja Venus, eller om det är Neptunus, strax öster om månen. Fast jag tror inte man kan prata om väderstreck på himlavalvet. En stjärnas position måste väl beskrivas i någon sorts vinkel mot horisonten? Äsch, varför lyssnade jag inte bättre på fysiklektionerna i högstadiet? Till dessa funderingar somnar jag under natthimlen och sover bättre än jag någonsin gjort under mina drygt tre månader till sjöss.
Tidigt nästa morgon når vi ekvatorn. Det är en mäktig känsla. Trots att många korsar den med flyg titt som tätt numera, är det få förunnat att få göra det till sjöss, i direktkontakt med vattenytan. Jag är dessutom övertygad om att det är roligare att göra det med åtföljande initiationsrit av kung Neptun (kaptenen utklädd i lösskägg, krona och treudd) och "dop" i det kavlugna, salta och väldiga havet, än att gäspande höra piloten på planet till All Inclusive-resan till Maldiverna knastra: "Nu korsar vi ekvatorn".

2 kommentarer:

Anonym sa...

För kännedom.Som "valp" har jag passerat ekvatorn (handelsflottan) fyra gånger och blivit döpt enl. traditionen (med vidhängande diplom)till namnet "Siken".I hytten var det trettio grader varmt
så jag lade mig på popp-däck,när jag vaknade så stod solen högt och jag hade fått brännblåsor i ansiktet och på anklarna.
Meddelas endast på detta sätt.

Björn Bränngård sa...

Även över Solna är det en fantastisk stjärnhimmel nu (det kanske är samma?). Den ljusstarkaste planet du ser är Venus. Ganska nära kan man nu även se Jupiter. Och åt andra hållet den röda Mars. Neptunus, som är den yttersta planeten sedan Pluto degraderades till dvärgplanet, kan inte ses utan kikare. Den upptäcktes inte förrän 1846.
När kommer du till Kap Verde? På kartan ser det ut som ni tänker angöra Boavista. Då kan vi ses. Jag flyger dit nästa torsdag.