lördag, januari 21, 2012

One down, a hundred more to go

Får mail om att Juholt troligen kommer att meddela sin avgång. Har inte mycket att säga om det. Det var väl väntat, litet symboliskt att han väljer att meddela från sin trygga hemmabas. Nu hör jag inte till dem som tror att det hjälper att enbart han avgår. Jag skulle kunna uttrycka det sa här:
"One down, a hundred more to go"

Som jag skrev i ett blogginlägg för ett par dagar sedan, så kommer inte någon förnyelse att ske förrän minst hälften av alla övriga partitoppar också lämnar plats for nya, friska hjärnor som fått stimulans från utbildning, forskning, närings- och arbetsliv under senare år. Först då kan innanförskapet brytas.

Tyvärr tror jag inte det kommer att hända. Istället fruktar jag att ett än värre intrig- och maktspel kommer utbryta, med ett enda syfte: att försvara den egna arvoderade uppvärmda stolen. Vilket bara visar det som väljarna redan reagerat på; att de som idag leder socialdemokratin har helt fel bevekelsegrunder för sitt politiska engagemang.

Det är hårda ord, jag vet, men jag kan bara nära ett litet hopp om att jag har fel.
Så, snälla, överraska mig! Rapportera om hur hela partiledningen, inklusive distriktstopparna ute i landet, ställt sina platser till förfogande, utsett en oberoende kommission av kärleksfulla kritiker som nu tillsammans med det omgivande samhället ska definiera de viktigast utmaningarna för Sverige, vilket samhälle de vill se istället, vilka insatser i närtid som är viktigast för att åstadkomma förändring.

Därefter, men först då, kan de fundera på hur förpackningen ska se ut och vem som ska gå i täten for att framföra det, samt hur denna eller dessa personer ska väljas i en demokratisk process.
Jag har inget mer att tillagga.

Nu ska jag ata middag. Det blaser 8 knop, vi haller 5,6 knops fart med revad stor och genua. Vi har 2 200 sjomil kvar till Godahoppsudden.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm...ärligt talat, så hoppas jag på att du skulle ta den positionen, för det är personer som du som behövs i politiken!

/GrinigGammalGubbe

Anonym sa...

Ack, högern har vunnit ännu ett slag. Melin slutar sin projektanställning på AB då hennes uppgift är slutförd. Interna strider och belackare river ner partiet inifrån. Jag förstår inte åt vilket håll du pekar om jag ska vara ärlig. Du talar inte klarspråk. Jag förstår faktistk ingenting.

Nicklas Eriksson sa...

Karriärister i sosseriet är väl inget nytt direkt. Hela sossetoppen är såna.

Anonym sa...

Om du på något sätt tror att den döende nyliberalismen är det som är förnyelse är du så ur synk med tidsandan att det är bedrövligt.

Anonym sa...

I stället för en öppen ideologisk demokratisk debatt om vilket typ av samhälle vi vill ha och ett öppet val av de politiker som ska företräda detta har vi en låg mobbing och smutskastnings kampanj pådriven av mutade prostituerade som får det att vända sig i magen på en.

Ni kanske tror att ni är smarta för att ni vunnit en kortsiktig vinst, precis som de som inte kan se längre än kvartalsrapporten men på längre sikt har ni bara lyckats öka föraktet för er själva och sänka trovärdigheten i det svenska politiska och mediala systemet.


pros·ti·tu·tion/ˌprästəˈt(y)o͞oSHən/
Noun:
1. The practice or occupation of engaging in sex with someone for payment.
2. The corrupt use of one's talents for personal or financial gain.

Sonny sa...

Dags att följa efter vänstern och införa partiskatt.

Anonym sa...

Man kan inte byta ut "alla". Då tappar man både kompetens och erfarenhet. Man tappar helt och hållet det som kallas regeringsduglighet. Man skulle absolut inte vinna val på det. Om sådan omgörning görs så skulle (S)tappa många val framöver. Sen är det ju att alla politiska partier tappar medlemmar. Folk har antingen inte gått med i partier eller lämnat för det privata näringslivet. Alltså har man heller inte så mycket (som du tror) bra folk att stoppa in om nu "alla ska lämna överallt". Det man däremot måste göra är att byta ut folk, men inte så många som du tycker. Samt få tillbaka duktigt folk som lämnat. Se bara på Jens Henriksson, Jan Larsson och andra utmärkta sossar som borde var kvar idag för att styra upp arbetet.

Anonym sa...

"Folk har antingen inte gått med i partier eller lämnat för det privata näringslivet."


Ja, för politik är väl inget annat än en karriärsmöjlighet för många "socialdemokrater"

Anonym sa...

Snälla du, för din egen skull, försök att ta det lugnt.
Du är ju ute på värdshuset men du vägrar ju att mentalt lämna ankdammen.
Kasta den där satellittelefonen över bord nu och ta koppla av.