måndag, januari 09, 2012

Hold on tight to your dreams

Tredje dagen på det Stora Havet och vinden och vågorna är fortfarande osams. Båten far omkring som en leksaksbåt i ett badkar där barnen börjat slåss. Plötsligt kommer en av besättningsmännen upp från sin hytt och berättar att vatten forsar in genom fönstret. En plastklämma har gått av. (Fransk kvalitet. Köp aldrig Goïot)

Det är inte första gången nåt går sönder på denna båt, för att uttrycka sig milt. Under den stormiga färden nedför Oz-kusten med trasigt roder och tappad köl gick ett toafönster sönder då en kraftig sidovåg träffade plexiglasrutan. Den är nu limmad med ST2300 och silvertejp runt om, för säkerhets skull. I ena motorrummet läcker det fortfarande in litet vatten, trots reparationen på varvet. Förmodligen fick hela motorfästet sig en törn av mötet med knölvalen vid Ningaloo Reef, men för att täta den läckan måste hela den 75 hp Yanmar-motorn lyftas ur, vilket får vänta tills båten når Catana-varvet i Frankrike.
- OM den når Frankrike, ja, säger jag, lätt ansträngd efter att ha fått mina inre organ omskakade i tre dagar. Hur säker är den här båten egentligen? Är inte du åtminstone litet bekymrad?, frågar jag kaptenen.
- Nej, inte det minsta, ler han, lätt överseende. Lätt för honom att säga, som varit pilot i Israeliska flygvapnet.

Well, allting är relativt gissar jag.

Sedan gör jag olivsnurror (recept nedan) och läser mail hemirån. En vän har skickat nyhetsklipp. Någon partistyrelsemedlem jag aldrig hört talas om får krigsrubriker i helgtorkan för att han är upprörd över Ylva Johansson som sagt att (S)-krisen både är partiledarens och resten av medlemmarnas fel.
Jag förstår inte. Han är alltså upprörd för att även partiledaren inkluderas i skuldbördan? Det skulle alltså vara allas fel UTOM partiledarens när det går dåligt?? Ja, det kanske är som en annan vän, skriver, som blivit medlem ganska nyligen:
"Det verkar som om (S) är i två delar; en som tycker man måste uttala det som alla tänker, och en som tycker att alla kritiska ska hålla käften och t o m utrensas (!) Ruggigt… Och sedan förväntas man på gräsrotsnivå gå och dela ut flygblad med "Utrota barnfattigdomen"… Nä, det går bort i sin meningslöshet. "
Stig Malm skriver att "Håkan Juholts mustasch ligger som en våt filt över allt. Stanna du borta och korsa ekvatorn innan du kommer hem, så upprätthåller jag ställningarna efter bästa förmåga. Segla vidare och håll i dig väl!"

Kommer osökt att tänka på den gamla E.L.O.-låten "Hold on tight to your dream". Jag håller i mig, hårt, medan jag försöker torka golvet då oliovsnurrorna snurrar ut ur ugnen i en kastby.

Olivsnurror
Man tar fryst smördeg (som först tinats) och lägger ut det på bordet. Sen brer man på olivtapenade och lägger på färsk timjan.
Rullar ihop till ett långt rör och skiva i ca 2 cm breda skivor. (som kanelbullar). Lägg på en plåt och grädda ca 10 min. tills de är frasiga. Klart att servera till lilla drajjan!

Inga kommentarer: