fredag, april 18, 2008

Poliser på hjärnan 1

Igår var jag på studiebesök på Polishögskolan. Eller rättare sagt, jag hade tjatat mig till att få komma och käka lunch med kompisen J som är elev där. Vid entrén till restaurangen stod ett berg av ryggsäckar och väskor. Just det, det är väl ingen risk att lägga ifrån sig sina saker på den här skolan, tänkte jag högt. Men J sa att det faktiskt hände att det förekom stölder, även om det var ovanligt!

I matsalen försökte jag tänka ut hur jag skulle kategoriserat de som åt där om jag mött dem nån annanstans, där jag inte visste om att de var polisstudenter. Det var svårt. De såg ut som folk gör mest. Möjligen med en övervikt för sportig klädsel. Och så en sak till, en viktig: Var fanns alla mörkhåriga och/eller mörkhyade? Har inte Polishögskolan haft någon framgång i sin jakt på invandrarkillar och -tjejer som sökande?

Försökte få syn på Leif G W Persson, som innehar en professur på skolan, men det sa J var lönlöst. Han visar sig tydligen aldrig där överhuvudtaget!?

När vi hade käkat fick jag en rundvisning på skolområdet. Vi gick förbi ett litet torg med affärer på, då J sa: - Här begick jag ett grovt rån igår.
Det var alltså ett kulissamhälle, uppbyggt för att öva i. Medan vi gick där kom plötsligt ett skränande gäng fotbollshuliganer stormande emot oss. Som gammal Råsundabo hann jag känna flyktreflexen i benen, innan jag slappande av och njöt av skådespelet. Polisaspiranterna övade på den nya taktiken att möta demonstranter och huliganer en och en, för att etablera en personlig kontakt. Det är svårare att dänga på någon man pratat individuellt med. Smart.

Sedan gick vi in i huset som används för att öva lägenhetsbråk i. Där lärde jag mig ytterligare en ny sak: Man ska alltid undvika att hamna i köket i den hem man gör utryckning till. Det finns mycket färre saker att skadas med i vardagsrummet. Också smart.

I träningslokalen fanns fula dockor att öva brottning och slagsmål med. Undrar om man blir lika duktig på att nedlägga en bov som är söt?


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , ,

Inga kommentarer: