måndag, februari 11, 2008

Happening på Moderna

Var på Andy Warhol på Moderna i lördags. Det var kö långt ner mot vattnet i den fuktiga isblåsten, så därför gjorde inkastaren från Moderna Museets Vänner luckrativa affärer där hon gick längs med kön och lockade med VIP-passage om man blev medlem för 250 spänn. Många nappade, så det var uppenbarligen inte de ensamma förortsmammorna eller studenterna som utgjorde stompublik denna dag. Inte någon annan dag heller längre för den delen, sedan den fria entrén tagits bort. N'r vi köat en halvtimme fick vi iallafall äran att betala 100 spänn och komma in i värmen. Först var det den jag uppskattade mest faktiskt, i det öäverfulla rummet med alla sina TV-monitorer och filmprojektorer. Men sedan kom man in i en skön känsla. Jag skulle velat haft minst två timmar till på mig för att se allting bara. Utställninen skulle avgjort vunnit på att lokalen gjordes om till en bar eller klubb, så att folk kunde hänga i skumgummisofforna hela dagar eller kvällar istället för att gå runt och beskåda varje verk som boskap i formation. Det skulle kunnat bli riktigt ballt, litet som The Factory. Men jag tror att Warhol log i sin himmel åt videorummet som med sin massmöblering av monitorer visandes hans pre-MTV-lokal-TV-program var riktigt representativ för hela masskulturtanken. Men som sagt, ska du se utställningen så se till att gå dit tidigt och ha flera timmar på dig.

Ett nnat förslag är att inte vara för hungrig när du kommer dit. För det facila priset av 237 kronor beställde jag i restaurangen aprikos- och linssallad till mig och köttbullar till sonen. Köttbullarna behövde uppenbarligen rullas från scratch, för när de äntligen serverades hade jag hunnit till botten av min sallad och upptäckt att aprikoserna lyste med sin frånvaro. När jag efterlyste dem os servitrisen tog det ytterligare en kvart för henne att återvända med beskedet att "de var slut". Mitt förslag att i så fall möjligen upplysa om det vid beställningen, alternativt byta namn på rätten till Linssallad skulle hon "framföra". Sonen konstaterade att IKEA:s köttbullar var både godare och billigare.

Ett alternativ till utställningen är att göra egna Warhol-inspirerade tavlor av dina gamla foton.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om, , , , , , , , ,

Inga kommentarer: