onsdag, september 08, 2010

Om detta må du inte berätta

Det nya arbetarpartiet har mycket pengar. Varifrån vägrar de berätta, men det är uppenbarligen några stora aktörer som känner behovet att investera hårt i en borgerlig valseger, för nu är stan full av färgglada annonser där moderaterna talar om hur kul det är att ha ett jobb. Man får semester den 25:e och semester, då man kan grilla. Bilderna av dansande ungdomar och Pripps Blå-lycka ska tydligen associera moderaterna med kul typer som fixar jobb åt alla.

Tittar man på fakta för regeringen Reinfeldt, som sa att de efter fyra år skulle prövas mot hur de klarade jobbfrågan, ser det litet mer, hur ska jag säga.... grått ut:
  • 100 000 färre jobb i Sverige,
  • 70 000 fler i utanförskap (deras egen definition) och
  • en arbetslöshet som har ökat mer i Sverige än genomsnittet i Europa, sedan hösten 2006. (Källor: SCB, Eurostat)
Och här är planerna de inte berättar om på en enda affisch. Inte så svårt att förstå kanske.
Det faktum att du ska ha mindre att säga till om på jobbet, sämre arbetsmiljö, sämre trygghet och lägre lön (särskilt om du är ung) får nog även den skickligaste reklambyrå problem med att sälja med färgglada bilder.

Läs Lars Berges mitt-i-prick beskrivning i SvD m hur hur
de nya Moderaternas PR-gäng kom på att i soffpotatisarnas Sverige går det att sälja politik på samma sätt som med vilken vara som helst: "Det är upplevelsen av produkten som räknas, inte själva innehållet i förpackningen. Se bara på Pripps. Etiketten var ny. Men det var ju fortfarande samma svaga och färglösa blask i flaskorna."

Jag börjar av någon anledning nynna på R.E.M-låten "Shiny happy people"...


Tack Alliansfritt Sverige för er som vanligt utmärkta konsumentupplysning!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , och annat Intressant