torsdag, september 27, 2007

Så mycket tjänar du - inte - på budgeten

Det tar allt längre tid att komma i kapp mängden mail, post och tidningar när man varit bortrest. Jag har räknat ut att ikapppläsandet tar ungefär lika många dagar som själva bortavaron.

Därför är det först nu jag hunnit läsa regeringens nya budget. Mycket hade ju läckt ut i förväg och det var ingen hemlighet att man lätt skulle komma till slutsatsen att det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig i Anders Borgs Sverige. Men att det skulle bli ett så hårt slag mot storstadens bostadsrättsinnehavare var oväntat. Deras "jobbavdrag", ni vet den där tusenlappen i sänkt skatt för att som har ett arbete, försvinner helt om de har någon miljon i uppskjuten reavinst. Dessutom gör själva eldningen under den redan heta ekonomin att många nu befarar fler räntehöjningar. Regeringens inflationsdrivande politik kan bli ett hårt slag mot alla som sitter i nyköpta dyra bostadsrätter. En räntehöjning med 1 procentenhet innebär för dem tusenlappar mindre i plånboken varje månad, vilket gör den tjugo- eller femtiolapp i sänkt kommunalskatt som många kommuner aviserat till en klen tröst.

Vad jag inte heller hade väntat mig var att tidningarna skulle visa ett så stort intresse för att redovisa alla vinster de räknar med att deras läsare ska göra. Det är tabeller, listor, analyser sida upp och sida ner. Av det kan jag bara sluta mig till att exempelvis Expressen, med sin rubrik "SÅ MYCKET TJÄNAR DU PÅ REGERINGENS NYA BUDGET", kallt räknar med att ungdomar, pensionärer, sjuk (kvinnor) inte längre har råd att köpa tidningen.

En tidning som jag däremot tycker har fångat mångas känsla på pricken är Borås Tidning, som här låter en villaägare komma till tals:

"Hon arbetar som tandläkare och bor i en villa i Sjöhagen med sin man och deras tre barn. Sonja Grewal har inte räknat så mycket på vad hon och hennes man - som är läkare - kommer tjäna extra när inkomstskatten sänks. Hon tippar på fem-sex hundra kronor mer i månaden men tycker inte att det gör någon skillnad för höginkomsttagare som hon själv och hennes man. - Det är inte vi som behöver de där extra hundralapparna. Pengarna tas ju från de som är arbetslösa och jag tycker inte det är bra. Man måste tänka i det stora hela, säger Sonja Grewal."

När jag sent omsider kommit ikapp med mailläsandet, noterade jag trött att mitt Facebook-konto var överfullt av kastade får, odruckna drinkar och diverse petningar i sidan, blinkningar och konstiga tävlingar. Jag förlorade minst en arbetsdag, eller rättare sagt -natt, då jag (naturligtvis!) var tvungen att återgälda alltsammans. Såg också att jag hade missat veckans skratt med nyheten att Carl Bildts dotter Gunnel uppmärksammat sin far på att han på sin Facebooksida skrivit att han var intresserad av män. Moahahahaha! Äntligen fick den stackars flickan en liten garvkompensation för att hon fått det ovanliga andranamnet Blanceflor.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: