fredag, september 07, 2007

Lurad på litteraturen


Så luras du att köpa mer i matbutiken, skriver Aftonbladet. Någon har skrivit en doktorsavhandling om hur de gamal tricken med varuberg och mjölken längst in i butiken gör att vi kommer ut med typ 3 kassar mer än vi tänkt. Konstigt nog nämner han inte den nya trenden att tvinga oss att köpa 2 eller 3 saker istället för en, som vi tänkt. Jag har noterat att allt från diskborstar till kexpaket numera säljs enbart med märkningen "2 för 25:-" eller "Köp tre för 30:-" För oss som inte har lust svulla i oss tre paket Digestives på raken och har trångt skåpen redan som det är, ges ingen vägledning. Vad kostar ett paket? Står inte. Får man ens köpa ett i taget? Tveksamt.

Inser att denna trend även nått bokhandeln, och blir rädd. Jag har styrt direkt mot hyllan med "Köp 4 pocket till priset av 3!" så länge nu, att jag helt glömt min gamla vana att längtansfullt stryka längs hyllorna med de nya, inbundna romanerna, lukta, längta, önska mig, och ibland - köpa. Jag svullar Digestive-paket när jag kunde sakta njuta av t ex Bengt Ohlssons nya. Det är vad jag gör. Visst finns det bra böcker i pockethyllan också, men när jag sliter åt mig min boktrave hamnar där oftast minst 3 utfyllnadsböcker, för det är ju så billigt. Reklamen har gjort mig till bokgourmand. Det låter nästan som nåt perverst.
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: