söndag, maj 27, 2007

Sexiga ögon

Ända sedan Bert Karlsson sa att Lena Ph hade "kåta ögon" har jag undrat över vad det egentligen betyder. Att detta epitet skulle vara den främsta tillgången för en lyckad artistkarriär, kan man ju undra ännu mer över. "Det ser man ju på ögonen att hon vill" - är det vad fansen ska tänka på när lyssnar?

Just nu svämmar småbrudarnas veckotidningar över av tips på hur man får "sexiga ögon". Sotat runt om och massor av kajal ska det vara. Som den här artikeln ur Cosmo till exempel. Den tidningen har många väldigt unga läsare. Eller den här ur tidningen Frida, som har om möjligt ännu yngre läsare. Samtidigt översköljs samma småflickor av Ebba von Sydows nyviktorianska budskap. En äkta partyprinsessa är alltid hard to get. Samtidigt ska hon redan i 11-årsåldern lära sig att sminka sexiga ögon. Budskapen kan stundtals bli rätt förvirrande.


Igår var jag på en 18-årsfest där en hel massa ungar som lärde känna varann på dagis återsågs. De bor nu utspridda över hela Sverige och till och med världen. Ändå slog det mig hur närmast identiskt lika de var till det yttre. Särskilt tjejerna. Samma långa lockar, hårband och vida sidenklänningar med rosettskärp under bysten. Söta som sockerkringlor, ljuvt och somrigt oskuldsfulla. Samtidigt denna tunga sotsvarta ögonsminkning, som skulle fått damerna i PinUp och FibAktuellt på 70-talet att rodna. Mimmi Pigg med långt-ner-i-halsen-ögon. Hur ska de då inte känna sig inuti?


Kan förresten killar ha kåta ögon? Det är ju de som påstår sig vara det i tid och otid. "Gud, vilka kåta ögon han har!" Har ni hört någon säga det om någon av manskön?


I veckan stod jag i baren efter middagen på en konferens, då Carl Cederschiöld kom fram och sa: -Varför har jag aldrig sett dig förut?

- Kanske för att dina ögonlock har hängt i vägen.

Svarade jag. Inte.


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Annika Andersson Ribbing sa...

UUÄÄHHH Carl.
Skulle jag velat säga.

A

Anonym sa...

Mmm, den sitter ju som en smeck din kommentar. till Carl C.

Jag tycker att du ska ta modet till dig och saega alla de daer censurerade meningarna (som du uppenbarligen har rikliga tillfaellen till att faa utoaeva) Taenk bara vilka intressanta svar och konversationer du kunde faa vara med om som uppfoeljning. Jag tror faktiskt att CC skulle ha skrattat. Den aer ju urrolig din replik. Och du har ju haft det paa tungan i flera andra liknande situationer som du skrivit om.
Go for it..just do it!
Och saa skriv sedan saa att vi andra faar veta!
UBYMIC