tisdag, maj 29, 2007

Jag skiter i om det inte är plogat ända fram, bara han ler

Att vi numera sköter vårt grannskvaller på nätet istället för på torget har jag skrivit om tidigare. Förutom att kolla vilka som är skilda eller arbetslösa, kan man nu med en enkel knapptryckning se hur smarta de är.

Under rubriken "KOLLA - så smart är din granne!" kunde besökarna på Aftonbladets nättidning i helgen ta del av folks resultat på högskoleprovet. Självklart kollade jag, vem är inte nyfiken? Men inte för att kolla mina grannar, dem känner jag knappt till namnet. Jag skiter dessutom högaktningsfullt i deras skolbetyg, bara de är snälla och ler mot mig litet då och då.


Nä, man ville ju bara se om det var någon man kände och borde gratulera. Som tur var presenterade artikeln bara dem som lyckats bäst, inte bottenresultaten. Såg någon annan lista förra året, som visade kändisar som skrivit riktigt dåligt på provet. Minns att stackars Carl-Philip hade typ 1,0. Hur ska han nånsin våga göra provet igen?

I år hittade jag dock en jag kände från min hemkommun Solna fått nästan full pott; 1,9. Grattis Andrey!

Men det där med smart, det vet jag inte om jag kan hålla med om. Min närmaste granne, det vill säga sambon, har 2,0 på högskoleprovet och han såg då inte så vidare smart ut för en stund sen när han satt mittemot mig vid frukostbordet och tuggade på frukostmackan.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

2,0

Johanna Graf sa...

Respekt! Känner bara 3 kompisar med det resultatet.