söndag, maj 13, 2007

Bloody sunday

Vad hittar man på en mulen söndag? Eftersom jag varit bortrest större delen av veckan väntar förstås en mass olästa mail och pappershögar, men det får jag ta itu med på jobbet imorgon. Hemmet är förstås litet vanvårdat, så där finns massor att ta itu med. Men först en långfrukost och genomläsning av mina favoritbloggar. Redan på Jonas Morians sida sätter jag dock ostmackan i halsen. Har missat nyheten att det råder akut blodbrist i landet, särskilt i storstadsområdena och i synnerhet på min blodgrupp. Om man inte får in blod inom ett par dygn riskerar operationer att ställas in.

Jahapp, då vet jag vad jag måste göra idag, tänker jag och går in på blodcentralens hemsida. Öppnar alla tänkbara länkar för att leta rätt på en öppen blodtapp. Karolinska, City, Danderyd, Söder, Huddinge ja till och med Södertälje. Glöm det, de är knappt ens öppna vanliga kvällar eller lördagar, när folk har tid att ta sig dit. Jamen blodbussen då, det måste förstås vara den de skickat ut så här i akuta bristtider! Men nej, "blodbussen besöker inga hålplatser idag".


Hur f-n tänker de?! Jag kanske hade fel, men jag trodde att sjukvården var en dygnetruntverksamhet? Och jag som tänkte att jag nog bara var sur när jag skrev det här blodfattiga inlägget för ett tag sen!


Det blir istället till att vattna gräsmattan eller andra viktiga uppgifter idag...


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir till att lämna blod i veckan. Alltför länge sedan sist...

Anonym sa...

Det slutar väll med att man får sitta hemma själv och tappa ur lite blod sen skicka det via post!