måndag, maj 07, 2007

Dräpande kommentar sökes

Någon har sagt att "diplomati är konsten att be någon att dra åt helvete på ett sånt sätt att denne ser fram emot resan".

Ibland vill man inte vara ett dugg diplomatisk, utan bara kunna dräpa direkt, utan pardon. Men oftast står man bara där, urförbannad och kränkt med den där perfekta stopprepliken bortblåst ur hjärnan.

Sedan finns de där människorna som har en förmåga att droppa dräpande kommentarer omkring sig utan att man förstår förrän efteråt att de var riktigt jävla elaka. Då stämmer istället ordspråket "diplomati är konsten att döda någon utan att han märker det förrän efteråt". Den sistnämnda kategorin är mitt eget kön ofta experter på.

Här är några exempel på olika kategorier av dräpande kommentarer. Fyll gärna på listan!

Direkta sågningar
-Du, det var någon som ropade på dig. Från andra sidan tyska gränsen...
-Du, det var jättekul att ses, men hade inte du bråttom?
-Vänta, du har nåt äckligt på halsen. Oj, det var huvudet.
-Oj, vad det luktar här. Vill du ha ett tuggummi?
(Svar till en hästsvanskille som undrade om hon inte tycker om killar med långt hår?) -Jo, 1980 tyckte jag det var jättesnyggt.
(Svar från kvinna som fått kritik från chefen för att hon är rörig och oorganiserad) -Bättre med många bollar i luften än med två mellan benen.
-Jag glömmer aldrig ett ansikte, men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag. (Groucho Marx)
-Jag har haft en underbar kväll, men det var inte den här. (Groucho Marx)
-Om jag aldrig ser den där kvinnan igen så är det för snart. (Groucho Marx)
Svaret till en kvinna som berättade att hon var mamma till tolv barn och detta bara för att hon älskade sin man: -Well, I love my cigar, but I take it out sometimes.
- Din framtid och dina förhoppningar har nog tyvärr ingenting gemensamt.
-Vi är intellektuella motsatser. Jag är den intellektuella, du är motsatsen.

Passive aggressive-kommentarer
-Vad trött du ser ut idag!
-Oj, vad du börjar bli lik din gammelmoster/mamma/farmor
-Äsch, inte är du så tjock. Jag svällde också upp som en flodhäst när jag var gravid.
- Det är många som har litet svårt att gå i höga klackar. (när någon visar upp sig inför festen)
- Fin, men ska den se ut så där bakifrån?
- Är dina föräldrar släkt kanske?

Avdelningen tjejer kommenterar sina vänninor
- Snygg klänning. Kläder från H&M kan faktiskt vara riktigt snygga.
- Var den så billig. Ojdå, då fick du mycket tyg för pengarna
- Oj, så dyr? Jag såg en likadan på H&M.
- Jo, man kan ju ha en sådan även om man är litet äldre...

Avdelningen härskartekniker
- Är det ingen som har kommit än?
- Har du skrivit det där själv?

Avdelningen förstöra sina barns självkänsla för livet
- Vad fin, älskling. Men vad föreställer den?
- Vad fin, älskling, den ställer vi in i skåpet, så kan farmor få den i julklapp.

Ett visdomsord i sammanganget: Om du inte kan ignorera en förolämpning, toppa den; om du inte kan toppa den, skratta bort den; och om du inte kan skratta bort den, så är det antagligen välförtjänt!

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Några konstateranden vad gäller ämnet...
”Tact is for people who aren't witty enough to be sarcastic.”
”Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.”
”Oroa dig inte för vad folk tänker om dej för det gör de ändå så sällan. ”

Johanna Graf sa...

Ha, ha, jättebra!

Anonym sa...

Du är en anspråkslös person, men du har å andra sidan mycket att vara anspråkslös för.

Anonym sa...

Jag måste tyvärr tacka nej till din inbjudan, för jag kommer att ha ett annat åtagande.
Oscar Wilde