torsdag, maj 24, 2007

Frihetens vindar blåser över Täby

Min kollega i Täby, Conny Fogelström, skriver i ett mail om avknoppningen av Tibble gymnasium. Ingen har väl kunnat undgå att Täbys styrande moderater nyligen trumfade igenom privatiseringen av kommunens största gymnasium - Tibbleskolan. Detta gjorde de i öppen strid med fullmäktiges alla övriga partier. Den moderata maktfullkomligeten sticker upp sitt fula tryne i denna skyltfönsterkommun där de har egen majoritet - 53 procent. Kritikstormen tar de med ro. Att en överväldigande majoritet av föräldrar, elever och lärare är motståndare till utförsäljningen kallar de "odramatiskt".

Den fantastiske skribenten, f d utbildningsminister Bengt Göransson har skrivit en krönika om detta, där han liknar Täbymoderaterna vid det gamla enhetspartiet i DDR. Han får oväntat medhåll från Kunskapsskolans VD Anders Hultin. Hultin pekar - med rätta - på den snedvridna konkurrensen. Den som tar över skolan kan om något år göra mångmiljonvinster – mellan 20 och 40 tippar han – genom att sälja den skola de fått till skänks av dem som givit bort andras (=medborgarnas) pengar.


Som Conny säger: Tibblefrågan blottlägger med all tydlighet moderaternas målsättning att privatisera till varje tänkbart pris. Oavsett konsekvenser för verksamheten och för de människor som påverkas av besluten ska så mycket som möjligt säljas ut. I Täby där moderaterna styr självsvåldigt handlar det inte längre om samförstånd kring kommuninvånarnas bästa, utan enbart om aggressiva ideologiska principer.


Som sagt: valfrihet, till varje pris!

Jag har i min naivitet trott att friskolor skulle vara något man startade för att man hade en gemensam idé, dit barn och föräldrar frivilligt kunde söka sig om de gillade den idén. Så icke i Fredriks och Filippas Täby.


En lustig detalj i sammanhanget är att en av de lärare som protesterat mest kraftfullt mot utförsäljningen av Tibblegymnasiet är ordförande i utbildningsnämnden i Sundbyberg, där han bestämt att deras gymnasium ska avknoppas. "Väljer" inte rektorerna att bilda friskola, läggs gymnasiet ner. Valfrihet, någon?


Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är klart att det är valfrihet; avknoppningen i Sundbyberg alltså.

Vi hade redan beslutat att lägga ner skolan, men de gavs möjligheten att driva den vidare som friskola.

Johanna Graf sa...

Ja, gör man som ni kan ju det mesta bli "frihet"...
Ikväll kan jag t ex bestämma att sätta mina barn i rumsarrest på vatten och bröd, för att sedan i min godhet erbjuda dem "friheten" att istället komma ut och äta jordärtskockssoppa. Ha, ha, tack för tipset!!!

Anonym sa...

Du menar alltså, på fullt allvar, att Sundbybergs kommun ska fortsätta driva en skola som vi inte vill ha kvar, för annars är det ingen valfrihet när ledningen ska välja om de ska omvandla till friskola eller ej?

Analogt borde du då mena att vi som konsumenter inte har någon valfrihet så länge som inte alla alternativ är öppna för oss. Jag har alltså ingen valfrihet om jag ska köpa en bil eftersom jag inte har råd med en BMW, en Porsche eller en Ferrari.

Då måste det, enligt ditt sätt att resonera, vara höjden av valfrihet om ett landsting säljer ut ett sjukhus, eftersom landstinget annars hade fortsatt drivas av landstinget.

Du har en väldigt konstig syn på vad valfrihet innebär.

Nathalie Sundesten Landin sa...

Fast det som rimmar illa i detta, Mattias, är när man som politiker går ut och tycker att det är såååå trevligt och bra när skolledningen vill ta över och driva skolan. VILL? Det är just det som är bristen på valfrihet. Skolledningen (och lärarna) var i detta fall de som tänkte på eleverna. Sen pratas det om vilket enormt intresse det var för detta. Jo, tjena.Intresset handlade om att rädda skolan. Inte att det privata är så fantastiskt.

Det sker i Stockholm nu också. Jag tror att hoten om nedläggning handlar just om att få fler att bli privata.

Nu vill ni även tvångsprivatisera Duvboskolan. Vilken valfrihet!! Om inte skolledning och personal är beredda att ta över, då ska de tvingas. Jag fattar ingenting. Sjukt!

Anonym sa...

Göranssons jämförelse med DDR är bara pinsam men han hade väl inget annat att skriva. Moderaterna i Täby har gått till val på sin politik och sedan får de 53 % av rösterna. Vad skulle ni sossar göra om ni fick egen majoritet? Driva moderatpolitik? Nej, det är klart att man driver den politik man gått till val på, konstigare är det väl inte!

Anonym sa...

Nathalie, jag är inte bekant med vad Bosse sagt i samband med Duvboskolan, så jag kan inte kommentera den delen.

Däremot så är det väl inget konstigt i att vara glad över att personalen vill driva Löfströms vidare? Det är väl kanon att de tror på skolan och att de vill göra ett försök att driva den vidare?

Det är ju inte helt ovanligt att olika personer tror olika mycket på ett projekt. Vi såg från alliansens sida ingen möjlighet att få gymnasieskolan att gå runt, därför ville vi lägga ner. De såg en möjlighet, därför vill de driva vidare.

Det är svårt att ha mycket mer valfrihet än så.

Anonym sa...

Valfrihet som den högsta politiska visionen. Det både låter och är trist. Framförallt har jag svårt att se mervärdet för medborgaren när valet står mellan pest och kolera. Eller när man blir påtvingad ett dåligt val andra gjort. Tibble är ett bra exempel, ett som delar Alliansen. De folkpartister som jag känner tycker som jag och Conny Fogelström. Vad tycker du Mattias?

Anonym sa...

Jag är inte särskilt inläst på Tibble-skolan, men Bosse (Bo Nilsson alltså, som är lärare där och tillika utbildningnämndens ordförande i Sundbyberg) brukar vara både påläst och ha vettiga åsikter, så han har antagligen hamnat rätt i frågan.

Rent generellt ser jag inget egenvärde i att en skola är friskola, men jag ser heller inget egenvärde i att en skola är kommunal. Valfriheten består inte i vilka som är huvudmän för de skolor som finns i en kommun -- eller dess närområde -- utan snarare i vilka innehåll och pedagogiker som dessa skolor har.

Däremot invänder jag å det starkaste mot Johannas beskrivning av ombildandet av Löfströms som tvångsprivatisering. Det fanns inget tvång i det hela.