tisdag, augusti 03, 2010

Solna är Heimat

Nä, nu får det vara färdigvilat för i sommar! Back on track hasar jag den vanliga rundan i kebabstinkande Solna Centrum, slötittar på höstmodet som redan börjat visas i Lindex skyltfönster. På kvällen åker sonen och jag till IKEA för att inhandla en riktig skrivbordsstol. Han är över 1,90 nu, den lilla nallen. Det är så mycket folk att vi får köra runt länge för att hitta en p-plats i den lånade golfen. Har varenda Stockholmare återvänt från semestern och ser den dammiga hemmet med nya ögon? Eller är det regnet som tvingat bort folk från stranden och gjort dem rastlösa och shoppinggalna? Som vanligt är Kamprad & Co listiga nog att gjuta olja på köstressen genom att trösta med toklågt pris på nån lockande vara. Idag erbjuds köttbullar för 16 spänn. Sonen är äter två tallrikar.

Men som vanligt kostar kalaset ändå som en kväll på en guldkrog. Och mitt hårt inarbetade och åtrådda semesterlugn är som bortblåst. Åter gör jag listor i huvudet (byt ut felaktigt bordsben, städa, ring tandläkaren, blommorna, måste köpa nya blommor istället för dem som dött under värmeböljan. Saltkar! Varför har IKEA inte ett enda SALTKAR?!)

Larsa skriver som vanligt underbart filosofiskt på sin blogg om vikten av att ha tråkigt. Läs den! handlar jättemycket om Solna, men alla känner igen sig i hans nostalgiskildringar om Råsunda, Wahlströms böcker med de gröna och röda ryggarna, Korv-Ingvar och vikten av barndomsvänner när man börjar komma upp i åren, jag lovar!


Larsa är en sån där som man inte kände, bara visste vem det var när man växte upp, kanske 1,5 km från varandra. Men med Solna är det så att de olika stadsdelarna är olika världar. Fortfarande, bekräftar mina egan barn. Råsunda, där jag bor nu, besökte jag bara sporadiskt fram tills jag började gymnasiet i Vasalund. Ja, det är ju egentligen där jag bor, en slags liten stadsdel i stadsdelen, som jag knappt kände till innan jag fick hänga med de stora grabbarna (Jocke? Bernie?) på efterfest på Ryttargatan eller Vasavägen. Nu återfinner man dem på Facebook, allt Solnafolk man hade missat om man flyttat härifrån och tekniken inte utvecklats så fenomenalt.


Undrar vad de som flyttar in i Solna nu tänker om stadsdelar och hemkänsla? Saknar de sina uppväxtorter? Solna C är ju knappast en plats för spännande möten mellan människor. På dagarna är det fler som arbetar här än den sammanlagda befolkningssiffran. Iallafall var det så för några år sedan, nu växer ju invånarantalet och närmar sig 70 000. En så kraftig befolkningsökning ställer krav på nya platser att mötas och känna sig hemma på. Som jag skrev om här på bloggen före sommaren så är ju detta med hemkänsla och mötesplatser faktiskt väldigt vitalt för både tillväxt och trivsel i en modern stad.

Igår, första dagen på jobbet, efter semestern, skrev jag på Facebook och efterlyste smultronställen tt förlänga sommaren på i Solna. Jag fick massor av svar. Backstugan i Filmstaden, Bockholmen, Koppartälten, plaskdammen i Skytteholmsparken, sköna bryggkrogen Wave vid Pampas Sjömack, Orangeriet på Ulriksdal där man också kan passa på att ta en sväng i Bosse Rappnes handelsträdgårds café och självplock, hoppa på studsmattan eller klappa grisarna litet. Nån föreslår Stadshusets tak, vilket är litet svårt nu när det är som ett låst fort, men viss vore det läckert med en panoramabar där uppe på 15:e våningen!? Kunde faktiskt bli verklighet om vi flyttade kommunens tjänstemän till en mer mötesvänlig och modern lokal och gjorde om skrapan till studentbostäder som vi sossar vill göra. Ska vi sätta igång den 20 september, dagen efter valet, och göra Solna till en kommun där människor möts och idéer föds?
Vi kan ju byta några solljumna tankar på fredag, om ni kommer ner till Wave vid Pampas marina. Fredagar bjuder Wave in till after work med BBQ klockan 17-21. Stor BBQ-buffe och ibland livemusik. Perfekt läge vid vattnet för dem som villförlänga sommarkänslan.

P.S. De fina bilderna på café Kärven och Bullens Bageri är tagna av bloggen Femtiotalsjakten, som varmt rekommenderas!

Bekantingen Christer jobbar på att skapa hemkänsla på sin blogg Livet i Frösunda, och lyckas väldigt bra tycker jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Johanna! Din blogg är också väldigt bra och dina inlägg på Facebook följer jag med intresse.
=)

MVH
Christer