tisdag, januari 19, 2010

Solna firar fortfarande jul o trottoarerna är fyllda av brun sorbet

Käkar lunch med V + MP:s lokala ledare, som jag ofta gör på måndagar. Vi sitter i Café Solos sköna fåtöljer och garvar rätt länge, och det slår mig att vi måste se ut som sinnebilden av ett lyckat rödgrönt samarbete. Det är inte sant, för det händer faktiskt att vi är sura också.

När jag går tillbaka till stadshuset ser jag att julgranen är kvar på busstorget. Eh, hur länge sedan tjugondagknut är det egentligen? Jag tar ett kort på den sorgliga skapelsen och lägger ut på Facebook. Nomads-Hasse svarar och har en teori: Eftersom granjäveln var så sned och vind under hela julen innan de lyckades rätta upp den, är de kanske så stolta nu att de låter den sitta kvar extra länge?

Utanför Apoteket möter jag Sölve Furuskog, han som tecknar Sölve-gubbarna i lokaltidningen då och då. Han undrar om jag förstod hjärtat han ritade på julkorten han skickade ut. Det är för att han har gjort en bypass-operation, säger han och drar ett kraftigt bloss på cigarretten. På min frågande blick svarar han att han nu är nere i tre giftpinnar om dagen. - Är det sant? frågar jag kvinnan vid hans sida. - Äh hon, skrattar Sölve, hon ska inget säga, som röker fem om dagen.

Han följer mig in i centrum, han ska på banken och vi pratar om hans låga pension, som sänkts nu efter årsskiftet. Sverige är ett konstigt land, som har en annan, och högre, skatt för pensionärer. De som jobbar just nu ska ha sänkt skatt, på välfärdens bekostnad. Men de som jobbat och betalt skatt hela sitt liv, de får ingenting. Nej, fel: de får sänkt pension och nedskärningar i äldrevården för att deras barn ska ha sänkt skatt.

Jag får mycket gjort på jobbet, och hinner även med att läsa Lasse Rödkinds blogg. Ibland skriver han så bra att man blir tårögd. Så är det idag, när jag läser om tanterna i Vireberg, de försvunna småaffärerna och vreden över dagens Solna, där politiker med grandios verklighetsstörning dreglar över planerna på gigantiska köpcentrum.

På kvällen bjuder jag på ett par Sam Edelman Zoe-boots på eBay, men förlorar. Tur, för jag är nästan pank. Januari har den effekten på mig.

Snön har nu antagit en färg och konsistens som liknar brun sorbet. Om det är bättre för dem med rullatorer och barnvagnar än den puckelpist som fram tills nu har täckt Solnas trottoarer, vet jag inte.

Inga kommentarer: