lördag, januari 30, 2010

Skofetischism

Buffaloskor, är det nån som var ung i mitten av 90-talet och minns dem? Och den gränslösa sorgen hos alla kortväxta killar när de sedan blev hopplöst ute? Moonbootsen då, som man klafsade omkring på after ski med på 80-talet? De känns helt plötsligt relevanta igen, iallafall i detta snöväder. Funderade på att ta fram mina röda ur garderoben, men jag fegade ur. Men i samma låda låg min gamla hippie-mockasin-stövlar, och de känns både inne och varma denna vinter! Snowjoggers däremot, blir nog förhoppningsvis aldrig inne igen, förutom på Napoleon Dynamite då. Men han räknas inte. Gosh, han klär i allt!
Jag minns att debatten gick het om att folk förstörde fötterna när de hasade omkring i dessa snedgångna förvuxna tofflor. Men jag tror att varje decennium har sin "skomoralpanik". På sextiotalet var det "gipsbandagen", de tajta vita plaststövlarna man dog av, eller åtminstone fick fotsvamp av. Jag minns att jag tyckte de var asfula och bara hett åtrådde ett par Converse All stars med amerikanska flaggan på. Fast 25 år senare köpte jag ett par snarlika, fast lårhöga med snörning och i ormskinn, på en secondhandbutik, och dem bär jag än vid festliga tillfällen.

När vi ändå är inne på skofetischism: Är det inte någon som vill sälja sina Balenciaga ankle boots till mig? Schyssta? Jag kan erbjuda ett par lårhöga platåstövlar i ormskinnsfärgad plast från 60-talet i utbyte.

1 kommentar:

Anonym sa...

S.k "fuck me boots" eller?