söndag, juni 07, 2009

Fem skäl för att rösta

SvD har frågat 16 personer om de ska rösta idag. De flesta svarat att de ska eller redan har röstat. Men fem stycken svarar nej. De ska inte rösta. Här är deras skäl, och min svar till dem:

Nej, jag ska rösta på (S) i riksdagsvalet, men det här valet känns inte så viktigt, säger en 23-årig kille. Jag: - Men det (S) kan göra i riksdagen är till stor del avhängigt vad de ebslutar i Bryssel! Alltså måste vi börja med att försöka påverka där.
Nej, säger en 41-årig man, jag har inte förtroende för EU. Det är skillnad med riksdagsvalet.
Jag: - Samma sak där. Besluten som tas i EU påverkar starkt vad vi kan göra i rikspolitiken. Om du inte har förtroende för EU är det desto större anledning att försöka påverka genom att skicka dit vettiga personer!
Nej, det känns inte som om man kan påverka så mycket, säger en 23-årig kvinna.
Jag: - Det trodde jag också först, men sedan fick min kompis Åsa en plats i parlamentet och hon har åstadkommit allt det här! En parlamentariker kan faktiskt ha nästan lika mycket makt som en svensk fackminister i EU.
Nej, säger en annan 23-årig kvinna, det finns inga frågor i EU-valet som intresserar mig.
Jag: - Det kan kansek stämma, men jag tror mest att frågorna verkar krångliga. Vet du att EU bestämmer över väldigt vardagsnära frågor som dina rättigheter på jobbet, jämställdhetsfrågor och mycket som rör maten du äter och kläderna du köper?

Nej, säger en 57-årig kvinna, jag har glömt röstkortet. Och tillägger att hon nog ändå hade låtit bli att rösta.
Jag: - Du behöver bara ett leg, eller någon som har det som kan intyga att du är du! Vill du veta vilken din vallokal är, så ring bara gratisnumret 020 - 825 825


Och här ger Åsa Westlund några goda skäl för att rösta på henne.
Övrigt noterat nu på morgonen. Mitt i steget har levererat ytterligare en intressant text, Anna Vikström skrev om nationaldagen igår och Fredrik Lundh har kommenterat på Norrblogg. Mattias berättar att vallokalerna är öppna, vi får röstuppmaningar från Peter, Claes, Högberg, Thure, Mona for President, Åsa och Karin. Krassman har bloggmarathon

1 kommentar:

Tomas Agdalen sa...

Min kamrat har gjort en gallup om dagen valdeltagandet. Något gubbtyngd men intresant ändå http://korta.nu/d238.