onsdag, juni 11, 2008

Självkänsla, morgonhumör och Monty Python

Vaknar av att det är morgon, alldeles för sen morgon. Jag har försovit mig. Hela natten har jag legat och vridit och vänt på mig till ljudet av de numera sommarlovslediga sönernas gitarrspel, datorspel, TV-skratt och öppnande och stängande av köksluckor när de blivit litet hungriga framåt tre på natten. Nu är jag farlig.

- Ja, det måste vara jobbigt att vara lediga, och vad hungriga ni måste bli av allt spelande och tittande, muttrar jag giftigt. Men någon kunde kanske tänkt på att det krävs en mamma som jobbar för att vi ska kunna köpa all den där maten, TV-apparaterna och betala elräkningarna.
- Ja gud, vad det är synd om dig, som har ett så hårt tidsreglerat jobb som politiker, säger de. Du är ju chef, du kan väl bestämma själv när du börjar på morgonen. Inte som oss hårt övervakade skolelever.

Den morgonsura familjens syrligheter fräter mer än surt regn.

Sanningen är förstås att livet som politiker långt ifrån är något lyxliv och att timmarna lätt rusar upp i det dubbla mot de jag jobbade i barnomsorgen på 80-talet. Men jobbar jag lika hårt nu? Och gör jag verkligen någon nytta, (som jag ju verkligen gjorde då)?

Jag brukar sitta och jämföra livet med andra människor med prestationsnoja. Vi är alla lika övertygade att vi när som helst kommer att bli avslöjade som de bluffar vi är. Ja, vi tävlar om vem som har lägst självkänsla:
- Hörrödu, Mia Törnblom skulle gå bet på mitt fall.
- Inget mot vilken nöt jag är att knäcka, hon skulle börja knarka igen om hon blev mentor åt mig. - Men jag då, jag har en papplåda stående redo bakom dörren på kontoret, så att det blir enkelt att packa ihop när ledningen kommer och säger att de avslöjat mig som den odugling jag är!
(Denna konversation utspinner sig mellan tre mycket högt placerade kvinnor och män i näringslivet och samhällets tjänst.)

Här är Monty Python-sketchen vi älskar.

Dagens citat: Danska vindkraftjätten Vestas VD försvarar sin bensinslukande BMW 525:
"Vi kan inte göra om hela världen på två minuter".
Eh, vad sägs om fem? Det är väl ungefär den tid det tar att slita sig från styrelsemötet och be sekreteraren beställa en ny miljöbil...

Dagens miljöinsats: Vore att slippa höra Lasse Holm och Lotta Engbergs nya Al Gore-inspirerade miljölåt "Det måste gå".

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår Dig precis när du beskriver din morgonverklighet. Men betänk då att du ändå är relativt välavlönad! Tänk dig in i en ensamstående flerbarnsmor i din situation minus ett antal tusen i månadsinkomst, hur skulle det kännas? Inte bättre iallafall!!! Den verkligheten finns ju för många nu och det eskalerar hela tiden, och de är också utsatta för den skoningslösa jakten från regering, försäkringskassa och andra makthavare... /Jannemannen

Johanna Graf sa...

Håller helt med dig, Janne. Jag har levt båda liven och kan jämföra. Försöker dock göra skäl för min lön genom att i mitt nuvarande uppdrag kämpa emot dem som tror att det går att piska folk friska.

Psykbryt sa...

Hej Johanna. Jag är ny läsare på din blogg och blev tipsad MammaMumrik.

Jag har inte hunnit läsa igenom så mycket ännu, men jag tycker att du skriver mycket bra och det är en fröjd att läsa dina väldisponerade, raka och ärliga texter.

Mia Törnblom är inget för mig heller, btw.

Unknown sa...

HA, jag har det värst, måste åka till Olofström och vara där tre dygn nästa vecka.

Johanna, jag har ett underbart morgonhumör hur trött jag än är när jag vaknar så är jag störande glad. Som förstående medmänniska erbjuder jag mig att ringa till dig på morgnarna och sjunga en godmorgonsång för dig. Någon eländigare sångröst än min finns inte. Dessutom kan jag leverera några uppmuntande ord som förmodlgen skulle kunna få ALLA dina sinnen och tankar att gå över i "killer"-mod. Det här gör att du snabbt kommer upp och iväg - bra va?

Bensinförbrukning för BMW 525: 0.57 l/mil vid landsvägskörning, 0.74 l/mil vid blandad körning. Vi kan väl sansa oss lite Hade gubben haft en 760i som drar 1.34l/mil så kunde ju sekreteraren beställt en 525:a istället.
Snälla, gå inte på enkla nyckeltal och enögda miljösiffror.

Anonym sa...

Jag ordinerar öronproppar och skakväckarklocka till den lilla mamman. Eftersom det är en lång het sommar framför oss.

Morfar Lasse sa...

Har man som jag haft förmånen att födas i Solna redan på 40-talet. För att sedan hinna bli sjukpensionär i tid och smita, då kan man njuta av morgnarna på ett annat sätt. - Men jag han med "din bistra tid" på 80- och 90-talen. Det var då mina "juveler" verkade som "jordfräsar"! Det senare var benämningen mina söner fick innan skolåldern, de där åren när man inte han sätta på dem rena byxor, innan de var smutsiga.

Vill du veta hur jag firar mina mornar? Då får du titta på min blogg, där de finns noga skildrade.

Vad beträffar Monty Pyton, så finns det en annan av mera politisk profil och sevärd. www.youtube.com/watch?v=IqhlQfXUk7w&feature=related
Minister of Silly walks

Johanna Graf sa...

Mats, du får abslut inte ringa mig på morgnarna! Jag hatar glada männsikor. Tysta människor kan funka, men där går gränsen:-)

Morfar, kanske jag hade hand om dina jordfräsar när jag jobbade i barniomosrgen på 80-talet? man vet aldrig...

Unknown sa...

Nehej, förbud och stränga förmaningar. Jag är dock lite olydig så jag går vidare...

Just nu så konstruerar jag en manick som skall göra oväsen på ett tyst sätt på morgonen. Så här det tänkt i princip.

En timer som kan fjärrstyras från t.ex min dator startar ett fläktsystem, det kan bestå av en till flera små men effektiva fläktar som är inställda så att de blåser på ett antal vindspel. Fläktarna skall kunna ställas in så att vindspelen blir mer och mer aktiva med tiden. Det kommer att finnas en avstängningsanordning av fläktarna i köket, så det blir att pallra sig för att få tyst på spelandet. Men med ett omsorgsfullt val av vindspel kan det bli väldans harmoniskt. Tyst men ändå inte, inte en människa som stör men ändå upptvingande vid en viss tid. Jag googlade lite på vindspel och hittade lämliga leverantörer. Om nu inte det här funkar så - ja då blir du väl sen lite då och då, vissa saker får man acceptera här i livet.