Det är smått otroligt hur fantastiska banker kan förvalta pengar när de verkligen vill. Sina egna alltså. Läs sagan om hur Swedbanks 150 miljoner i namnsponsring till skandalarenan i Solna för att sänka räntan på lånen till Solna kommun och PEAB förvandlades till en God Gåva till en antimobbingorganisation efter att projektet börjat osa katt. Och varför Friends inte vägrade ta i skiten med tång. Otroligt eller troligt, fantastiskt eller fantasirikt, det bedömer du själv:
Svaret på frågan om hur Swedbank först betalade 150 miljoner kronor för namnrättigheterna på arenan
och sedan gav bort titeln till Friends. Och varför Friends tog emot den.
Själv tror jag både universitetsstudenterna som skrev uppsatsen och ekonomen på Idrottens Affärer Dan Persson har rätt. Men vad vet jag. Jag är ju bara en av de skattebetalare i kommunen som står för en fjärdedel av fiolerna till hela projektet som skulle bli så lönande för oss skattebetalare. Som inte skulle kosta en krona över de initiala 1,9 miljarderna, och som nu enligt nya rykten återigen har spräckt budgeten och är uppe i över 3 miljarder.
Läs även andra bloggares åsikter om nationalarenan, Friends arena, skandalarenan, arenaskandalen, Swedbank, namnsponsring, korruption Och annat intressant
1 kommentar:
Blir mörkrädd när jag lägger ihop ett och ett.
Såg dessutom Uppdrag granskning och blev uppriktigt förvånad.
Hur kan fakturor rinna igenom ett system, säkert 2-3 händer rent administrativt utan att någon reagerar.
-Vi behöver se över våra rutiner.
Det svaret tillhör Carema inte en kommun som Solna.
Suck!
Tack för en strålande, upplyftande och medryckande blogg btw.
Skicka en kommentar