måndag, juni 07, 2010

Vilken låt är du?


En plötslig sommarfeber gav mig inget val. Duracellkaninen skulle hoppa ner från sängen och springa duktigt i 14 timmar,trodde hon, men bena vek sig och en koll på tempen visade nära 39 grader. Så här ligger jag nu, på en dyna i skuggan, denna vackra dag, och gör liksom ... ingenting.

Trots att det är kommunstyrelse idag, då man bara inte FÅR vara sjuk. Trots att jag är en av de få föräldrarna som sagt att jag kan ställaupp och städa efter 9:ornas skolbal ikväll. Får se om jag kan gå dit och moppa litet med ett par Alvedon i kroppen framåt midnatt.

När paniken och skuldkänslorna klingat av märker jag att ett plötsligt hålrum i tiden av det här slaget föder nya tankar. Jag ligger där med min laptop i knät och goofar runt litet på nätet. Funderar på musik. Visst stämmer det som Hello Saferide sjunger i låten I wonder who is like this one, att människor är som låtar?

Några verkar tråkiga och behöver lyssnas på några gånger innan man upptäcker att de är skitbra. Andra låter mycket och påträngande,men har egentligen inget att säga. Och så finns det de man älskar häftigt från första stund, för att snabbt tröttna och upptäcka att man inte står ut med dem en sekund till.

Om jag var en sång, skulle jag vilja vara Can´t get You out of my head, påfrestande ibland, men får folk att vilja dansa. Nån sa en gång till mig: Ja du, Johanna, man har iallafall aldrig tråkigt med dig... Jag tror det i grunden var var menat som kritik, men...vad sjutton, man kan inte få allt, eller hur?!

Och jag skulle vilja träffa nån som jag ville lyssna på om och om igen. Sätta på repeat utan att tröttna, därför att jag upptäckte nya toner och nyanser varje gång jag lyssnade. Men också för att det var en sådan bekant och hemvan ton. Som godnattmusiken av Bach jag lyssnade på varje kväll innan jag somnade när jag var liten. Jag ville också ständigt höra Tove Janssons "Vem ska trösta Knyttet?". Undrar om det finns någon låt/människa där ute i verkligheten som är som Knyttet?

Vilken låt vill du vara? Eller inte vara?

Jag vill inte vara Moneybrother´s "It's Been Hurting All The Way With You, Joanna". Den är vidrig. Budskapet menar jag, inte låten i sig; pengabrorsan gör grymt bra musik. Han kommer förresten till Almedalen i sommar och gigar ihop med (S).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Calle Fridén sa...

Du är den ende. Givet

Calle Fridén sa...

Låt som jag inte vill vara? Inte killen som I Hate You So Much Right Now handlar om i varje fall...