lördag, november 10, 2007

Mona inledningstalar

På plats i Münchenbryggeriet blir jag direkt haffad av Krassman, med en TV-kamera i högsta hugg. Andfådd får jag svara på frågor om vad jag förväntar mig av Framtidsdagarna. Tack för den, min lilla hämndängel!

Sedan lyssnar jag på Mona Sahlins inledningsanförande. Vi hör och vi gör, säger hon. I motsats till Reinfeldt, som lyssnar, men sedan inget har hört. Dagens opinionsundersökning från Sifo visar att det enda som rasar mer än statsfinanserna är förtroendet för denna ledsna hund. Stackarn.

Det är nu debatten börjar, säger Mona. Vi ska inte prata detaljer idag, utan inriktning; ideologi och människosyn. Det märks till exempel om pengarna går till skattesänkningar eller till lärare.

Samtidigt bjuder Mona in till en långsiktigt hållbar lösning för skolan. Det är inte bara på lektionerna det behövs arbetsro. Hela skolsystemet behöver arbetsro. Det går till exempel inte att byta betygssystem stup i kvarten. Om den borgerliga regeringen bara kan släppa tanken på att utsätta de barnen i de lägre skolåren för betyg, kan vi tillsammans sätta oss ner och finna en blocköverskridande överenskommelse. Inte för Jan Björklunds skull, utan för ungarnas.

Sedan startar samtalet i förtroenderådet. Inte om skatter, utan om det viktigaste av allt för framtiden och tillväxten: utbildning, utbildning, utbildning.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Krassman sa...

Det var så lite så Johanna. Jag kan redan nu meddela att du kommer att vara med i den klara filmen dessutom. In Your Face, för att citera en känd blogg