måndag, november 19, 2007

Moderat syn på rättvisa

Tittar på Aktuellt, där Fredrik Reinfeldt försöker förklara moderaternas väljarflykt:

"Folk har upplevt att de har fått det bättre, men det finns en oro över att andra har fått det ännu bättre. Och det vet vi att det spelar väldigt stor roll för svenska väljare, den här känslan av att det ska vara rättvist."

Jo, jag hörde rätt. (Var faktiskt tvungen att kolla på websändningen efteråt och det stämde, han sa så.)

Hallå, hallå! Kontrolltornet till pilot Reinfeldt! Så här är det: En hel massa folk känner väldigt påtagligt av försämringar i trygghetssystemen, samtidigt som andra har fått skattesänkningar. Och bland dessa andra, däribland jag själv, är oron snarare att det är de sämre ställdas försämringar som har bekostat dessa skattesänkningar. INTE över att några fått det ännu bättre än de själva. Det är inte den rättvisan folk är ute efter.

Fredrik säger att han lyssnat, men han har uppenbarligen inte förstått. Vilket framgår med all önskvärd tydlighet i Akuellts egen undersökning av väljarflykten.

Sedan växlar jag över till King Arthur på TV9, mest för att Clive Owen och Keira Knightley är så sjukt snygga. Mina två skönhetsideal i en och samma rulle. Själva filmen är rätt dålig, mest snö, dimma, patriotism och gud.













Så jag kollar litet bloggar under tiden. Och hittar det här inlägget hos min favoritbloggare Mannen som blev trött. Jag vet att det är en hang up, men jag kan inte låta bli. Jag har ju inget liv.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

två sötsaker i en rulle... :)