måndag, november 12, 2007

Homer Simpson som role model - är det någon bra idé?

Det känns som om den kommer precis lagom, Sveriges Kommuners och Landsting kongress i Västerås. Not. Efter att ha varit borta från barnen både lördag och söndag (se tidigare inlägg), så är bägaren för det dåliga mammasamvetet full. Men på något sätt måste det gå. Tänker först på Homer Simpsons citat till Bart och Lisa när han ska försöka övertyga dem att klara sig ensamma hemma utan barnvakt: ”Men har ni inte sett ’Ensam hemma’? Om några tjuvar försöker bryta sig in blir det ju hur tokroligt som helst!”

Men sedan ringer jag mamma, trots att bägaren för mitt dåliga barnvaktsamvete också är full. Hon suckar, men ställer upp.

På eftermiddagen går I och jag på Rattatouille. Det franska köket har fått sin egen reklamfilm. Jag gillar varken rattatouille eller det franska köket, men råttor älskar jag. Iallafall Elsa, som levde i min familj på 80-talet. Hon var otroligt snäll, smart, ren (luktade ständigt tvål av någon anledning) och sprang lös i lägenheten, även om hon helst sov i linneskåpet.

Här är en bra låt som jag lyssnat mycket på den senaste tiden. Fina, fina Marit Bergman sjunger Forever doesn´t live here anymore. Om man deppar ihop av den kan man alltid tugga i sig ett Homer-citat till: ”Det hjälper inte att gråta. Så antingen sitter du här och tycker synd om dig själv, och äter hundmatsburk efter hundmatsburk tills dina tårar luktar tillräckligt mycket hundmat för att hunden ska komma springande, ELLER så går du ut och letar efter den.

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om , , ,


2 kommentarer:

Erik Laakso sa...

Kan man trösta lite med en tröstkram i eländet? Du vet, du är ju bra i alla fall, även om det dåliga samvetet försöker förgöra i mellanåt.

Johanna Graf sa...

Tack, den nådde ända till Västerås!