torsdag, april 12, 2012

Vilka är världens bästa / sämsta seglare?

I hamnar möter man verkligen alla sorts människor, från skitstövlar till änglar. Några är olympiaseglare, andra verkar ha fått sin skepparexamen på postorder. Men finns det något generellt att säga om olika nationaliteter? Vilka är egentligen världens bästa respektive sämsta seglare? Den frågan ställde jag till vår kapten här på båten, som seglat på världens samtliga hav i 30 år och mött tusentals och åter tusentals seglare.
Här är hans, högst personliga men av den digra erfarenheten att döma, intressanta lista:
Världens bästa seglare
1. Britter
2. Svenskar
3. Holländare
Kommentarer: Fransmän är skickliga, men är ofta rätt arroganta och inte hjälpsamma mot andra seglare. Svenska och holländare är både duktiga och hjälpsamma. Britter har bästa genomsnittet av skicklighet och gott sjömansskap, (bortsett från deras dåliga skämt).
Världens sämsta seglare
1. Italienare
2. Amerikaner
3. Australiensare
Kommentarer: Italienare ar både macho och okunniga, en livsfarlig kombination. Däremot är sicilianare både skickliga och hänsynsfulla, fiskare med trål kan t ex väja för seglare fast de inte är skyldiga. Amerikaner verkar ha fått sina skepparexamen på postorder, ofta trevliga men väldigt okunniga. Australiensare skiter fulltsändigt i alla väjningsregler och uppträder som om de äger hamnen.
Ha ha, tur att detta är en svensk blogg! Tilläggas bör att kaptenen själv är amerikan-israel.
På tal om listor ska jag nu tvinga på hela besättningen, 5 pers av varierande nationaliteter, en helkväll med svenska finalen i Melodifestivalen. Röstkort är upptryckta, pennor utdelade och chipsskål, glass och morotskaka framdukat. Jag vet tyvärr redan vem som vann, så jag får inte vara med och tävla. Men så här mycket kan jag säga: Heja Sverige!

1 kommentar:

Oskar Fredrik sa...

En härlig och insiktsfull blogg om seglarna oavsett nationalitet. Jag instämmer med kaptenens bedömning av seglarna. Själv seglar jag men ibland gillar jag utmaningarna. Njuter av dina bloggar direkt från havet! Tack för att Du delger oss dina upplevelser. Live pågår fortfarande!