tisdag, april 10, 2012

Historier från ljugarbänken

Jag vaknar av att ett flygplan vrålande landar hundra meter ifrån mig. Jag vet ju att landningsbanan på Gibraltar flygplats (eller vad man ska kalla den…) ligger mitt i hamnen, men det blir ändå ett lätt chockartat uppvaknande. Särskilt som jag inte kom i säng förrän solen höll på att gå upp. Varför, varför, varför lyckas vi alltid komma i hamn mitt i natten och dessutom också ständigt segla iväg efter mörkrets inbrott? Det är helt jäkla oroligt, men nu är det skymning och vi har just lagt ut från kajen, igen… Väderprognosen för västra medelhavet visar nämligen att en kraftig storm är på väg. - Ska ni verkligen ge er av nu, undrar killarna som hänger på hamnkontoret, det är ju sexmetersvågor och 45 knops vind på väg!
I det ögonblicket känner jag mig som en gammal gubbe på ljugarbänken på Donsö:
- Ha HA, då skulle ni sett stormarna utanför Australiens nordvästkust. För att inte tala om cyklonen Funso på Indiska Oceanen, skrattar jag så där lagom cyniskt.
Och vi har ju en deadline. Båten måste vara i hamn vid fabriken i Frankrike innan garantitiden går ut den 20 april. När vi seglar ut genom Gibraltars hamn är det trångt mellan fartygen, minst sagt. Och i horisonten tornar några rätt hotfulla moln upp sig. Det märks överhuvudtaget att vi är i Europa nu. Förut har jag sovit med bara ett lakan över mig, men i natt frös jag så mycket trots 3 tröjor, jeans och sockor att jag hotade begå myteri. Det hjälpte, jag lyckades tigga till mig pengar ur skeppskassan for att kopa ett täcke.

Inga kommentarer: