Igår meddelade regeringen och skolminister Jan Björklund att det från 2010 blir obligatoriskt för skolorna att skriva in ogiltig frånvaro i elevernas betyg. Samtidigt visar erfarenheten från Stockholm, som redan testat metoden, att det är en tämligen verkningslös åtgärd. Däremot har exempelvis Sundbyberg genom helt andra metoder fått ner skolket dramatiskt.
Den tekniska möjligheten att skicka ett automatiskt sms till föräldrarnas mobiler så fort en elev uteblir från en lektion finns redan. De flesta skolor har ett datorbaserat system för lektionsrapportering, som enkelt går att koppla en sms-funktion till.
Men det räcker inte att skolket rapporteras, det måste bekämpas också. Jan Björklund verkar tro att själva anteckningen i betyget ska ha en "uppfostrande effekt" som han säger. Men skolkare är ingen enhetlig grupp av "slarvpellar" som kommer skärpa sig för att man tar dem i örat. Det är naivt att tro*. Björklund skulle behöva komma på besök i verkligheten. Jag kan rekommendera ett studiebesök i Sundbyberg, som i princip utrotat skolket genom att använda skräddarsydda lösningar för varje elev.
I Solna lägger vi nu en motion där vi föreslår att alla skolor ska få möjlighet och skyldighet att skicka sms till föräldrarna så fort deras barn uteblir från en lektion. Ekot uppmärksammar.
*Låt mig ta två exempel, från två mig närstående tonåringar. Den ena gick på ett gymnasium med extra mycket medieundervisning. Tyvärr var nivån på denna medieundervisning i vissa fall så låg, att han valde att stanna hemma och jobba med samma saker själv, fast på en betydligt högre nivå, hemma på sin egen dator. Han hade inte tid att gå i skolan, sade han. Det var bortkastad tid, och förresten hade han en deadline att hålla på en beställning på någon av de grafiska produkter han framställde på datorn. Kraftigt underbetyg åt skolan alltså, som inte klarade att ge honom undervisning han hade nytta av. Han gjorde ett rationellt och strategiskt val och stannade hemma och jobbade själv vid datorn.
Det andra exemplet gäller den smarta men ack så skoltrötta tonåringen. Morgontröttheten och den allmänna segheten renderade honom strax över 20 procents frånvaro, och därmed brevet från CSN, där de skrev: "Vi har konstaterat att du inte längre studerar och har därför dragit in ditt studiebidrag". Det konstiga var bara att han på något sätt ändå fick sina uppgifter och läxor gjorda, och när han var i skolan, på lektioner och prov, gjorde han ofta strålande ifrån sig. Sammantaget, med den stora frånvaron inräknad, blev förstås inte betygen vad de borde blivit, men resultaten låg ändå snarare åt VG än G. Men enligt CSN "studerade han inte längre".
Vilken av de här eleverna skulle få bättre studiemotivation och kunskaper om deras frånvaro skrevs in i betyget?
Det andra exemplet gäller den smarta men ack så skoltrötta tonåringen. Morgontröttheten och den allmänna segheten renderade honom strax över 20 procents frånvaro, och därmed brevet från CSN, där de skrev: "Vi har konstaterat att du inte längre studerar och har därför dragit in ditt studiebidrag". Det konstiga var bara att han på något sätt ändå fick sina uppgifter och läxor gjorda, och när han var i skolan, på lektioner och prov, gjorde han ofta strålande ifrån sig. Sammantaget, med den stora frånvaron inräknad, blev förstås inte betygen vad de borde blivit, men resultaten låg ändå snarare åt VG än G. Men enligt CSN "studerade han inte längre".
Vilken av de här eleverna skulle få bättre studiemotivation och kunskaper om deras frånvaro skrevs in i betyget?
Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om skolk, betyg, frånvaro, ogiltig frånvaro, föräldrar, skolan, sms, Jan Björklund, regeringen, socialdemokraterna, politik
11 kommentarer:
Johanna,
jag säger som min morfar: "Vittnet delar er åsikt!" Det du skriver är helt riktigt. Vi har idag så moderna och snabba kommunikationer, att skolan inte behöver fundera över ökad frånvaro. Det de behöver är en ökad direkt kommunikation med föräldrar. Det skulle öppna många "knepigheter", mot den positiva lösningen.
Sedan ska Sverige vara väldigt glada att Björklund inte arbetar som domstolsdomare. Resultatet skulle troligtvis bli precis som den gamla Engströms vitsen. -"Jaha, det är kvinnan som är far till barnet! sa domaren, när alla karlarna nekade.
SMS-lösningen är utmärkt - när den kopplas ihop med en överenskommelse om vad som händer när föräldern får ett sms!
Att strössla ut sms vid varje frånvarotillfälle som av olika skäl inte är föranmält (slarviga föräldrar som inte berättat att barnen ska till tandläkaren mm) riskerar att bli dyrt, men inte så verkningslöst...
Men stå på er - koppla ihop Sundbybergserfarenheterna och se till att skolorna har tekniken.
Helt rätt. På IV där jag jobbar ringer vi alltid till föräldrarna om barnen inte kommer på morgonen. Det brukar ofta hjälpa.
Istället för att skicka ett SMS om att barnet "skolkar" borde skolan skicka ett SMS till föräldrarna om att de inte har skött sina uppgifter som föräldrar ifall barnet väljer att inte prata med dem. Att inte trivas i skolan är en sak. Men att inte kunna prata om detta med sina föräldrar är ju en helt annan sak. Mycket allvarligare faktiskt..
Personligen anser jag att föräldrar som behöver kontroll-SMS som hjälpmedel i sin barnuppfostran är hopplösa förlorare. Då har de nämligen redan tappat kontrollen för länge sedan!
Respekt och förtroende skapar man inte genom att peka med hela handen. Respekt skapar man genom att själv visa respekt.
Morfar Lasse: Hi, hi, den där Engströ-vitsen satt ju som hand i handske!(Som min kompis sportaffärsbiträdet en gång råkade säga till killen som provade målvaktshandskar!)
Och Anonym, du har naturligtvis rätt i att i den bästa av världar skulle en så förtroendefull relation mellan barn och föräldrar råda att man ärligt talade med varandra om skolleda, skolk osv. Men det finns också ett inslag av uppror och frigörelse i tonåren som innebär gränsöverskridande. och där man ibland som tonåring behöver (och vill!) få ett "stopptecken" från vuxenvärlden. Barn behöver också få märka att vuxna i deras närhet talar med varandra; att maskorna i det sociala nätverket håller tätt: "Jag pratade med fröken, vad var det som hände efter matrasten idag?"
Båda dina elevexempel är ju bra exempel på elever som kanske borde sluta skolan, åtminstone för ett tag.
Kille ett, som sitter hemma och arbetar får gärna göra det (om detta är efter laglig skogång dvs, gymnasienivå) - utan betyg, utan studiebidrag och utan möjligheter att komma in på högre utbildningar. Han får gärna starta eget och se om det bär. För en del lyckas det, för andra inte och det är bara han själv som kan bestämma om han vill ta den risken. De flesta som gått den vägen återvänder till komvux något år seanre när den krassa realiteten sätter in att han/hon vill eller behöver studera vidare för att kunna ta sig upp till en riktig lön.
Student två som var skoltrött men skarp och inte dök upp skall självklart inte få sitt studiebidrag heller - precis som man inte får betalt på jobb där man arbetar med timlön. Denna student kanske passar bra som säljare som jobbar på ackord och kanske borde testa detta i ett år för att se om han/hon vill plugga vidare eller ej.
Ingen av dessa studenter skulle få mer motivation om deras frånvaro *enbart* skrevs in i betyget, men framtida arbetsgivare kanske börjar se till sådana betyg - och plötsligt blir de viktiga! Vem vill anställa någon som ej behagar dyka upp till arbetet?
Minns betyg om gott uppförande på femtio och sextiotalen - en hel del arbetsgivare brydde sig om dessa, samt högre utbildningar. Det är DÅ som betygen blir värda något även om du tycker att de verkar fåniga nu.
OBS1 Jag tycker att ett SMS (eftersom man numera brister i att faktiskt ringa föräldern när barnet skolkar vilket man gjorde på den tiden jag skolkade!) är helt självklart - men jag anser att stor frånvaro skall noteras i betyget. Jag hade stor frånvaro i nian, då min pappa låg i koma länge och slutligen dog, men istället för att notera stor frånvaro gav många lärare mig ett streck i betyg. Hade hellre fått ett betyg efter vad jag presterade när jag inte satt vid min fars dödsbädd och grät, än ett streck för att jag missat så många gymnastik-klasser för att jag satt på sjukhuset istället. Dessa betyg hindrade att jag kunde gå direkt till gymnasiet - och alla betyg innan familjedramat var raka femmor, så det kändes ju mindre roligt.
Anonym: Bara så att jag fattar; när du själv "skolkade" (ja, i regelbokens mening) när du satt vid din fars sjukbädd, men ändå lyckades prestera hyggligt, var det alltså helt OK om skolan drog in studiebidraget för dig och skrev in frånvarotimmarna i betyget, utan vidare förklaring?
Bra att SMS används mer och mer, men varför utelämna eleverna i samanhanget? SMS kan även uppmuntra, påminna om uppgifter, läxor, läxinlämning mm.
Kan framtidens skola vara vetenskapligt grundad?
Kan framtidens skola vara vetenskapligt grundad? Se min hemsida: http://home.swipnet.se/StureEriksson/
Skicka en kommentar