tisdag, juli 24, 2007

Lätt använd svenska

Visst kan man garva åt tokigheterna som uppstår när amerikaniseringen av svenska språket breder ut sig. Som när en butik i Solna Centrum storstilat annonserar om Tio års jubileum. Eller när kemtvätten utlovar en föga lockande matt service.

Ett gott skratt får man också av utlovandet om Extra knäck till jul, Är du djur och naturintresserad? och de vanligt förekommande och föga lockande annonserna om mjuk glass, antik affär och kassa pumpar.

Men skrattet fastnar i halsen när allt fler av sönernas lärare börjar skriva om svenska prov, frilufts dag och matsäcks påse. Jag är hemskt ledsen, men jag tappar så totalt respekten för sådana lärare.

Nu har farsoten även nått dagstidningarna. Idag när jag morgonsur slår upp DN ser jag först en annons för Toyota som lockar med sänkta koldioxid utsläpp, fast det är ju inget upphetsande. Det leder bara till att bilföretaget förlorar mitt förtroende. Nej, det är på nyhetsplats jag läser om hur folk i Afghanistan utsatts för raket anfall. (Nätartikeln dock förkortad och saknar särskrivningsmeningen, innehåller dock ett vanligt stavfel.)

Då känns det liksom som om det gått litet för långt. Om inte de som har svenska språket som arbetsredskap klarar sig undan särskrivningarna, vilka klarar det i längden då?

Tyvärr kan jag inte säga upp prenumerationen, det gjorde jag redan när DN blev partihögkvarter för folkpartiet innan valet. Tidningen jag bläddrar i är grannens. Fan. Om jag är lika sur i morgon ska jag skriva om folks totala oförmåga att skilja på subjektet de och objektet dem.

P.S. Tyvärr verkar det utmärkta initiativet http://www.skrivihop.nu/ på väg att läggas ned. Det kan ju i och för sig bero på att det finns viktigare saker i livet...

Bilden är snodd från vännen Claes utmärkta blogg. Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, skriv om det imorgon! Det är ju så enormt irriterande.. :)

Anonym sa...

Salt har tänkt starta en språkblogg...

http://salt.blogsome.com/2007/07/24/fru-och-froken/

Snälla skriv om dem och de, fixar inte sammanblandningen av dessa som så många ägnar sig åt.

Anonym sa...

skrivihop.nu lade ner 2003 så "verkar på väg att läggas ner" är kanske att underdriva...

Anna, Fair and True sa...

Usch ja! De som drev sajten borde återuppliva den för de behövs verkligen! De som är så hemskt är att vissa av de som särskriver inte förstår vad som är fel trots att man förklarar det för dem! Suck...

Anna, Fair and True sa...

Matt service var ju lite kul förresten! På tal om kul såg jag "kul glass". Det låter skoj...

Anonym sa...

Ojdå! Känns som om sommar vädret väcker till liv viktigafrågor. Känns ju i alla fall skönt att du i slutet tycker att det finns viktigare fråge ställningar.

Ett tips som jag praktiserar är annars att av sluta prenumerationen på Dagensnyheter med hän visning till borgerligifieringen och sedan åter upp ta den. Då kan man av sluta den en gång till och protestera många gånger.

Anonym sa...

Förlåt - kunde bara inte låta bli. Det blir så när man är språkliberal och tycker att man nästan får göra som man vill...

Men det kanske är en position som man kan inta när man själv någorlunda hanterar språket.
Ska man betona allas rätt till kunskap kanske man ändå måste hävda någon allmängiltighet.

Men aldrig att jag kommer ge mig inför de som vill svenskifiera språket. Det heter mail och inte mejl!

Anonym sa...

Nu har Salt skapat Ordning...

http://salt.blogsome.com/2007/07/24/sprakforum/

Anonym sa...

Är inte det stora problemet lärarutbildningen...?

Johanna Graf sa...

Tack för alla kommentarer! Kul att språkfrågor engagerar så många. Tipset att säga upp DN-prenumerationen var väldigt bra. Ungefär som man gör med bokklubbar, för att få ständigt nya välkomstpresenter:-)Har genom årens lopp samlat på mig Bonniers stora kokbok, Familjeläkarboken, Ett Samsonite reseset, ett antal plädar, en köksmixer samt flera andra mer eller mindre användbara prylar.

Claes Nordmark sa...

Död åt alla särskrivningar! Död åt dem säger jag!!

Anonym sa...

Victoria Rebecka Madeleine Amelia Amanda Emma Gäddåker gör ett inlägg i särskrivningsdebatten...

http://badlandshyena.wordpress.com/2007/08/05/hogskolan-alskas-for-mycket/

Anonym sa...

Jag fixar inte meningar av den här typen ... (Nätartikeln dock förkortad och saknar särskrivningsmeningen, innehåller dock ett vanligt stavfel.)
Vad menar fröken?
Kan inte den som hackar på språkfelsbrukare se till att stänga dörren om det egena glas huset. Det drar så för bannat.