tisdag, juni 19, 2007

Grannskvallret frodas på nätet...

... skriver SvD idag, och använder mig som exempel.

Inte för att jag skvallrar om mina grannar på nätet, utan för att jag skrev om det här ämnet. Det handlade om min förundran över hur rädda och blyga vi är i verkligheten och hur oerhört frispråkiga vi blir på nätet. Just grannar verkar vara ett kärt ämne att skriva ur sig sina aggressioner på. Jag menar, det kan ju vara den där grannen som är nästa läsare av deras blogg?!

Jag har också skrivit om alla verktyg som finns för att sålla bort dem man inte vill ha nära sig. Hemnet, Ratsit, Mosaic livsstilar och allt vad de heter. Vidrigt men följdriktigt i en tid då bostaden betyder mer och mer. Men egentligen är det rätt konstigt, för folk umgås ju ändå knappt med grannarna, utan bygger in sig bakom staket, häckar och larm och tar bilen vart de än ska. Jobbar gör de i en annan kommun, vännerna har de i en tredje och ungarna skjutsas till träningen i en fjärde. Jag inser att jag själv är likadan. Men just därför hade jag inte en tanke på att kolla vilka mina grannar var innan vi köpte huset. Bara om det var nära t-banan så att kompisarna lätt kunde ta sig hit. Nu visade sig grannarna vara väldigt trevliga ändå. Tror jag, jag har inte hälsat på så många. (Ha, ha, nu skvallrade ju jag också om mina grannar!)

Men i sanningens namn har jag inte skrivit så mycket alls om grannar, bara fem inlägg. Ja, sex med det här då, men julen måste fascinera mig mer, för den rubriken har lyckats samla hela åtta inlägg.

PIP, PIP, sa det just i min telefon. Sms från grannen på landet: "Vaa! Vadå 'bästa grannarna är bloggrannarna'?! Grannarna på landet då? Undrar en sådan."

Ja men landet, det är ju en HELT annan sak. Det är en Ö, med berg och inga staket. Där är vi alla i princip uppväxta tillsammans. Som en enda stor familj. Det är mina VÄNNER, som jag knappt tänker på som grannar. OK, inte riktigt alla då, men nästan. Undrar varför det är så där, men inte i stan?

Tycker du detta ämne är intressant kan du läsa mer på andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Även jag tar efter din artikel upp detta idag :)Ganska kul sak egentligen!
Skönt att skvallra av sig utan att stöta sig med dem!
Tack för iden.

Anonym sa...

Den ängsliga medelklassen är en tacksam måltavla för alla som vill sälja ”trygghet”...

Johanna Graf sa...

Mmmm. Såg just att Robert Achberg söker medverkande till ett nytt TV3-program om grannar som ligger i bråk med varandra. Programmet ska rapportera om och sedan försöka lösa fighten. Vilken smaskig godbit, att få smygtitta på grannbråket hemma i tv-soffan!

Anna, Fair and True sa...

Såg dig i tidningen!

Anonym sa...

Ja tycker att det är smutsig att
ta sin o andras tid att prata skit om varandra o R.A. är
God- Fader till "skit" till allmen
åskodning, men jag personligt "skiter " i det , det
kan de duma skvarla. AJES!!!!
"Medboriare" som vill
bra för Sverige.